CTA rakennetaan lähelle ESOn Paranalin Observatoriota

Cherenkov-teleskooppijärjestelmän observatorio (CTAO) ja Euroopan eteläinen observatorio (ESO) ovat tehneet sopimuksen uuden Cherenkov-teleskooppijärjestelmän (CTA) sijoittumisesta lähelle ESO:n Paranal-observatoriota Chilessä. Yhteistyön myötä myös suomalaisilla tähtitieteilijöillä on mahdollisuus tehdä havaintoja uudella teleskoopilla.

Turun yliopiston tähtitieteen tutkijoilla on ollut viimeisten viidentoista vuoden aikana merkittävä rooli taivaan kartoittamisessa erittäin korkeaenergisen gamma-säteilyn alueella. Cherenkov-teleskoopit ovat mullistaneet korkeaenergisen tähtitieteen viimeisen kymmenen vuoden aikana.

– Uusi sopimus on meille tärkeä, sillä se vahvistaa ESO:n ja CTAO:n yhteistyötä. Suomi ollut ESO:n jäsenmaa vuodesta 2004 lähtien, ja Turun yliopiston erillinen laitos Suomen ESO-keskus harjoittaa ja koordinoi suomalaista tähtitieteen tutkimusta ESO:n havaintolaitteilla, toteaa Turun yliopiston ja Suomen ESO-keskuksen akatemiatutkija Elina Lindfors.

Lindfors on toiminut Cherenkov-teleskooppijärjestelmän (CTA) ekstragalaktisen tiedeohjelman johtajana. Linforsilla ja akatemiatutkija Talvikki Hovatalla on ollut myös aktiivinen rooli CTA:n tiedeohjelmien valmistelussa.

– CTAO:n ja ESO:n yhteistyö takaa suomalaisille mahdollisuuden hakea havaintoaikaa CTA:lta, joka tulee valmistuessaan olemaan yli kymmenen kertaa herkempi kuin nykyiset gamma-alueen teleskoopit. CTA:n löytämistä kohteista puolestaan voidaan tehdä jatkotutkimuksia matalammilla energioilla ESO:n ja ALMA:n laitteilla, Hovatta huomauttaa.

Uuden sukupolven Cherenkov-teleskooppijärjestelmä tulee mahdollistamaan koko taivaan kattavien havaintojen tekemisen. Sekä pohjoista että eteläistä taivaanpuoliskoa voidaan tarkastella yhteensä noin sadan teleskoopin voimin, ja molempia taivaanpuoliskoja koskevat havainnot voidaan yhdistää.

CTA:n avulla tullaan tutkimaan maailmankaikkeuden korkeaenergisintä gammasäteilyä ja kosmisia prosesseja, jotka kiihdyttävät hiukkaset näille korkeille energioille. CTA:lla on potentiaalia tehdä uusia löytöjä tähtitieteen, astrofysiikan ja fysiikan tutkimuksessa. Teleskooppijärjestelmän avulla voidaan tutkia muun muassa kosmisia hiukkaskiihdyttimiä, pimeää ainetta ja sekä kvanttipainovoimaan olemassaoloa.

Cherenkov

JV
Kuvat: CTAO/M-A. Besel/IAC (G.P. Diaz)/ESO & ESO

(Uutinen on julkaistu utu.fi-sivustolla 20.12.2018)