Turun yliopiston

humanistisen tiedekunnan

verkkojulkaisu

Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkolehti

Viimeisimmät julkaisut

Laitoksen punavihreät vaikuttajat
Päätin kirjoittaa jutun laitoksemme kunnallisvaaliehdokkaista. Yritin saada haastatteluun mahdollisimman laajan kattauksen eri puolueiden ehdokkaita, mutta tehtävä osoittautui mahdottomaksi. Ehdokkaita on...
Pervot pahat ja tutkijat
Turun yhdeksäs homo-, lesbo- ja queer-tutkimusseminaari järjestettiin 24.–25.8. Turun yliopiston Sirkkalan kampusalueella. Seminaarin tarkoituksena on kerätä yhteen suomalaisia ja kansainvälisiä...
Aboagora – tieteen ja taiteen rajapinnalla
Jotain harvinaislaatuista täytyy olla tekeillä. Italialainen hermeneutikko Gianni Vattimo luennoi kristinuskosta maallistumisena ja tenori Topi Lehtipuu laulaa väliin Bachin aarian...
Miljoonan kävijän elokuvalehti
Vuonna 1998 perustettiin kaksi elokuvaan ja audiovisuaaliseen kulttuuriin erikoistunutta verkkojulkaisua: Film-O-Holic ja Wider Screen. Ne ovat vanhimpia yhtäjaksoisesti ilmestyneitä suomalaisia...
Tieteen historian opintopiiri kerää kiinnostuneita yli oppiaine- ja tiedekuntarajojen
Käsitys siitä, mitä tieteen historialla tarkoitetaan, on viime vuosina muuttunut tiedon olemukseen ja yhteiskunnallisiin kytkentöihin liittyvien pohdintojen siivittämänä. Tieteen historian...
Folkloristit tallentavat rajavartijaperinnettä
”Vasta vähän aikaa olin ollut palveluksessa, ei minulla ollut virkavaatteitakaan vielä silloin, olin siviilivaatteissa. Asemalle tuli sitten hälytys, että veneen...
Saksa neljässä kuukaudessa
Olin saksalaisen kesälukukauden eli huhtikuusta heinäkuun loppuun Hampurin yliopiston suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen kutsumana DAAD-professorina. DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) maksoi 75 prosenttia...
Bengtskär – valoa tulevaisuuteen
Suomessa on nykyisin noin 60 majakkaa, joista valtaosa on Merenkulkulaitoksen omistuksessa. Poikkeuksina Kylmäpihlaja kuuluu Rauman kaupungille, Porvoon Söderskär yksityishenkilölle ja...
Uudet tilat ja tilanteet
Astuin läpinäkyvälle lattialle, jonka alle tehdastilan arki oli jätetty näkyviin. Tila oli sovelias menetelmäopetuksen ideoinnille. Kaiken tuli olla läpinäkyvää. Nyt halutaan, että opiskelijat oppivat, miten menetelmä sidotaan aineistoon ja teoriaan tutkimuksessa, miten työelämään valmistaudutaan ja miten opitaan hallitsemaan kokonaisuuksia, niin opinnäytteessä kuin projektien kulussa. Mutta miten nämä taidot välitetään opiskelijalle?