Turun yliopiston

humanistisen tiedekunnan

verkkojulkaisu

Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkolehti

Viimeisimmät julkaisut

Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia
Miten taide tuottaa hyvinvointia? Voiko sitä mitata? Millaista tieteiden- ja tieteidenvälistä metodologiaa tarvitaan näitä kysymyksiä tutkittaessa? Muun muassa tällaisia kysymyksiä...
Kesäkoulu yhdisti pohjoismaiset digitaalisen kulttuurin opiskelijat
Elokuun 2012 lopussa Porissa tehtiin historiaa, kun Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine järjesti 20.–24. elokuuta pohjoismaisten digitaalisen kulttuurin opiskelijoiden kesäkoulun...
Draculan vieraana
Dracula on yksi Romanian matkailun vetonauloista. Syy tähän löytyy Bram Stokerin vuonna 1897 julkaistusta vampyyriromaanista. Bram Stoker ei ollut ensimmäinen,...
Maan ulkopuolisia utopioita tutkimassa
Ihmiset ovat jo vuosisatojen ajan kertoneet havainneensa outoja kohteita taivaalla, niin ilmalaivoja kuin tulipatsaitakin. Nykyisen ufoilmiön katsotaan alkaneen Yhdysvalloissa vuonna...
Tieteen historian opintopiiri kerää kiinnostuneita yli oppiaine- ja tiedekuntarajojen
Käsitys siitä, mitä tieteen historialla tarkoitetaan, on viime vuosina muuttunut tiedon olemukseen ja yhteiskunnallisiin kytkentöihin liittyvien pohdintojen siivittämänä. Tieteen historian...
Folkloristit tallentavat rajavartijaperinnettä
”Vasta vähän aikaa olin ollut palveluksessa, ei minulla ollut virkavaatteitakaan vielä silloin, olin siviilivaatteissa. Asemalle tuli sitten hälytys, että veneen...
Saksa neljässä kuukaudessa
Olin saksalaisen kesälukukauden eli huhtikuusta heinäkuun loppuun Hampurin yliopiston suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen kutsumana DAAD-professorina. DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) maksoi 75 prosenttia...
Bengtskär – valoa tulevaisuuteen
Suomessa on nykyisin noin 60 majakkaa, joista valtaosa on Merenkulkulaitoksen omistuksessa. Poikkeuksina Kylmäpihlaja kuuluu Rauman kaupungille, Porvoon Söderskär yksityishenkilölle ja...
Uudet tilat ja tilanteet
Astuin läpinäkyvälle lattialle, jonka alle tehdastilan arki oli jätetty näkyviin. Tila oli sovelias menetelmäopetuksen ideoinnille. Kaiken tuli olla läpinäkyvää. Nyt halutaan, että opiskelijat oppivat, miten menetelmä sidotaan aineistoon ja teoriaan tutkimuksessa, miten työelämään valmistaudutaan ja miten opitaan hallitsemaan kokonaisuuksia, niin opinnäytteessä kuin projektien kulussa. Mutta miten nämä taidot välitetään opiskelijalle?