Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkolehti
Viimeisimmät julkaisut

28.9.2012
Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia Miten taide tuottaa hyvinvointia? Voiko sitä mitata? Millaista tieteiden- ja tieteidenvälistä metodologiaa tarvitaan näitä kysymyksiä tutkittaessa? Muun muassa tällaisia kysymyksiä...

28.9.2012
Kesäkoulu yhdisti pohjoismaiset digitaalisen kulttuurin opiskelijat Elokuun 2012 lopussa Porissa tehtiin historiaa, kun Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine järjesti 20.–24. elokuuta pohjoismaisten digitaalisen kulttuurin opiskelijoiden kesäkoulun...

28.9.2012
Draculan vieraana Dracula on yksi Romanian matkailun vetonauloista. Syy tähän löytyy Bram Stokerin vuonna 1897 julkaistusta vampyyriromaanista. Bram Stoker ei ollut ensimmäinen,...

28.9.2012
Maan ulkopuolisia utopioita tutkimassa Ihmiset ovat jo vuosisatojen ajan kertoneet havainneensa outoja kohteita taivaalla, niin ilmalaivoja kuin tulipatsaitakin. Nykyisen ufoilmiön katsotaan alkaneen Yhdysvalloissa vuonna...
28.9.2012
Tieteen historian opintopiiri kerää kiinnostuneita yli oppiaine- ja tiedekuntarajojen Käsitys siitä, mitä tieteen historialla tarkoitetaan, on viime vuosina muuttunut tiedon olemukseen ja yhteiskunnallisiin kytkentöihin liittyvien pohdintojen siivittämänä. Tieteen historian...

28.9.2012
Folkloristit tallentavat rajavartijaperinnettä ”Vasta vähän aikaa olin ollut palveluksessa, ei minulla ollut virkavaatteitakaan vielä silloin, olin siviilivaatteissa. Asemalle tuli sitten hälytys, että veneen...

28.9.2012
Saksa neljässä kuukaudessa Olin saksalaisen kesälukukauden eli huhtikuusta heinäkuun loppuun Hampurin yliopiston suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen kutsumana DAAD-professorina. DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) maksoi 75 prosenttia...

28.9.2012
Bengtskär – valoa tulevaisuuteen Suomessa on nykyisin noin 60 majakkaa, joista valtaosa on Merenkulkulaitoksen omistuksessa. Poikkeuksina Kylmäpihlaja kuuluu Rauman kaupungille, Porvoon Söderskär yksityishenkilölle ja...

28.9.2012
Uudet tilat ja tilanteet Astuin läpinäkyvälle lattialle, jonka alle tehdastilan arki oli jätetty näkyviin. Tila oli sovelias menetelmäopetuksen ideoinnille. Kaiken tuli olla läpinäkyvää. Nyt halutaan, että opiskelijat oppivat, miten menetelmä sidotaan aineistoon ja teoriaan tutkimuksessa, miten työelämään valmistaudutaan ja miten opitaan hallitsemaan kokonaisuuksia, niin opinnäytteessä kuin projektien kulussa. Mutta miten nämä taidot välitetään opiskelijalle?