Critical Hip-Hop Studies
Musiikkitieteen oppiaine, Valtakunnallinen musiikkitieteen tohtorikoulutusohjelma ja IIPC järjestivät Turun yliopistossa 16.–17. lokakuuta 2014 monitieteisen ”Critical Hip-Hop Studies” -symposiumin, jossa kuultiin hip-hop-tutkijoita Pohjoismaista sekä kansainvälisesti tunnettuja ja arvostettuja keynote-puhujia Norjasta, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista.
Symposiumin keynote-puhujat olivat professori Tricia Rose Brownin yliopistosta, professori Thomas Solomon Bergenin yliopistosta, sekä tohtori Justin Williams Bristolin yliopistosta. Molempina päivinä kuultiin korkeatasoisia, erityisesti pohjoismaista hip-hop-kulttuuria käsitteleviä esitelmiä graffitia ja dj-kulttuuria unohtamatta.
Artiumin Janus-salissa järjestetty tapahtuma alkoi 16.10. Justin Williamsin luennolla ”The Interdisciplinary World of Hip-Hop Studies”, joka käsitteli akateemisen hip-hop-tutkimuksen historiaa ja nykytilaa, sekä tieteidenvälisyyden merkitystä.
Tiivis ensimmäinen päivä huipentui professori Tricia Rosen IIPC-luentoon ”Commercial US Hip Hop and Racial Storytelling in the Age of Obama”. Professori Rose on kansainvälisesti tunnetuimpia afro-amerikkalaisen populaarikulttuurin tutkijoita ja tunnetaan parhaiten akateemisen hip-hop-tutkimuksen merkkiteoksena pidetystä julkaisusta Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America (1994). IIPC-luennolla hän käsitteli paitsi kaupallisen hip-hopin nykytilaa, myös ennen kaikkea sen yhtymäkohtia amerikkalaisen yhteiskunnan kehitykseen ja keskusteluun rakenteellisesta syrjinnästä ja väkivallasta Obaman presidenttikausien aikana. Samalla käynnistyi läpi symposiumin jatkunut kiinnostava keskustelu siitä, missä määrin alun perin Yhdysvalloista peräisin oleva hip-hop-kulttuuri vaikuttaa ja näkyy maailmalla hip-hopin paikallisissa muodoissa.
Symposiumin toinen päivä 17.10. alkoi Tricia Rosen keynote-luennolla ”Turn the Tables: Gender, Image and Technology as Sources of Power in Hip Hop”. Lukuisat esitelmät symposiumissa käsittelivät sukupuolta ja seksuaalisuutta hip-hopissa, ja Rose tarttui erityisesti naisia koskeviin haasteisiin hip-hop-kulttuurissa. Viimeisenä keynote-puhujana perjantai-iltapäivällä esiintyi professori Thomas Solomon. Hänen esitelmänsä ”The Girl’s Voice in Turkish Rap: Gender and Vocality in the Music of Ayben” käsitteli turkkilaista Ayben-nimistä rap-artistia, ja miten hän neuvottelee rooliaan naisena miesvaltaisessa musiikkikulttuurissa ja yhteiskunnassa.
Symposiumin lopuksi annettiin vielä loppupuheenvuoro muutamalle esitelmän pitäneelle tutkijalle. Kaikki olivat yksimielisiä siitä, että tapahtuma oli poikkeuksellisen kiinnostava, monipuolinen ja antoisa, sekä tärkeä askel kohti paitsi pohjoismaista niin myös maailmanlaajuista hip-hop-tutkijoiden vuoropuhelua.
Inka Rantakallio on tohtorikoulutettava musiikkitieteen oppiaineessa.