Elias-robotti oli Humanistipäivän afterwork-tapahtuman tähtiesiintyjä

Turun yliopistossa vietettiin perjantaina 26. huhtikuuta Humanistipäivää, jonka teemana oli tänä vuonna humanismin merkitys yhteiskunnassa. Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen afterwork-tapahtumassa Signumissa opiskelijat, henkilökunta ja alumnit kokoontuivat yhteen verkostoitumaan. Mukaan mahtui myös vierailijoita, joista varmasti eniten mielenkiintoa herättänyt oli Elias-kielirobotti.

Kohti motivoivampaa ja nykyaikaisempaa kieltenopetusta

Signumin afterwork-tapahtumassa osallistujat kävivät vuorollaan ihmettelemässä erikoisinta vierailijaa ja yhtä kielenopetuksen tuoreimmista innovaatioista: kielirobottia. Ranskassa valmistettu kielirobotti Elias osa Paraisten kaupungin Nyfiken på språk -projektia, joka sai rahoitusta Opetushallitukselta viime vuonna. Projektin tavoitteena on kokeilla uusia elementtejä kieltenopetuksessa.

Korppoolaisen Skärgårdhavets skola -yhteiskoulun opettaja Jonna Österman käynnistää robotin tietokoneelta ja se alkaa pyöritellä päätään. Eliakseen on ohjelmoitu erilaisia suullisia harjoituksia, joita voidaan tehdä oppitunneilla joko luokan kanssa opettajan johdolla tai kahdestaan robotin kanssa. Harjoituksissa robotti lausuu sanoja tai lauseita, jotka oppilas toistaa perässä – robotti reagoi oikeaan vastaukseen. Österman on kiertänyt Eliaksen kanssa Paraisten ruotsinkielisiä kouluja, joissa 4–6-luokkalaiset oppilaat ovat päässeet kokeilemaan harjoittelua kielirobotin avulla.

”Miksi robotti meni lääkäriin? Sillä oli virus!”

Elias puhuu kahta kieltä, suomea ja englantia. Robottiin on mahdollista ohjelmoida jopa 27 kieltä, mutta kerralla voi käyttää vain kahta. Harjoitusten ja keskustelun lisäksi Elias osaa muun muassa tanssia kertoa vitsejä – ja nauraa makeasti omille vitseillensä. Österman laittaa tietokoneelta päälle chat-toiminnon ja kääntää Eliaksen niin, että katsoo sitä silmiin.

”Mikä sinun nimesi on?” Österman kysyy. Elias reagoi kääntelemällä päätään, muttei vastaa.

”Mikä sinun nimi on?” Österman lausuu selkeästi artikuloiden.

”Minun nimeni on Elias. Mikä sinun nimesi on? Hauska tutustua”, Elias vastaa tällä kertaa reippaasti.

Österman kertoo, että lapset nauttivat kielen opiskelusta robotin kanssa. Se ei kovasti yllätä, kun katsoo yliopisto-opiskelijoita, jotka seuraavat innoissaan Eliaksen liikkeitä.

Reetta Seppälä (teksti ja kuva) on ranskan maisteriopiskelija ja toinen somelähettiläistä ranskan oppiaineen Ranskaa Turussa -someprojektissa.

Hiiskutun toimituskunnan jäsen Olli Lehtonen kuvasi afterworkin tunnelmia. Tekstitetyllä videolla ovat mukana niin kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tutkimuskeskukset, alumnit kuin Elias-robottikin.