Elokuvakritiikki kyseenalaistaa naisten osaamisen
Miten elokuvia tekevistä naisista puhutaan verkossa julkaistavassa elokuvakritiikissä? Mediatutkimusta opiskellut Anni Varis tarkasteli kysymystä pro gradu -tutkielmassaan, jonka tarkoitus oli selvittää, miten elokuva-alan sukupuolivinoutumat näkyvät elokuvakritiikissä.
Julkinen keskustelu elokuva-alan epäkohdista kiihtyi #metoo-liikkeen myötä, jonka seurauksena myös elokuvakritiikkiä on alettu tarkastella uudesta näkökulmasta. Elokuvakritiikki on nyt suurten muutosten keskellä, kun entistä useammalla on pääsy arvottamaan taidetta.
Tutkin verkossa julkaistua elokuvakritiikkiä koskien Sofia Coppolan ohjaamaa Marie Antoinette (2006) -elokuvaa sekä Diablo Codyn käsikirjoittamaa Jennifer’s Body (2009) -elokuvaa. Molempien elokuvien pääosissa oli naisia. Tutkimusaineistoni koostui elokuvien saamasta kritiikistä Rottentomatoes.com ja Letterboxd.com -sivustoilla.
Tapaustutkimuksesta kävi ilmi, että naisten osaamista sekä taitoja elokuvien teossa epäillään toistuvasti ja jopa epäasiallisesti elokuvakritiikissä, jonka Rotten Tomatoes -sivusto kehystää ammattilaisten kirjoittamaksi. Arvosteluissa trivialisoitiin naisten taitoja kommentoimalla epäolennaisia seikkoja. Erityisesti näyttelijöiden ulkonäöstä puhuttiin ilman että se liittyi elokuvaan tai sen hahmojen tulkintaan tai kuvaukseen. Seksistiset kommentit olivat kärkkäimmillään, kun roolisuorituksen arviointi perustui näytetyn alastomuuden määrään.
Rotten Tomatoes -sivuston arvosteluissa ohjaajien aiheiden valintaa sekä tarinoiden sisältöä tulkittiin naisten yksityiselämän näkökulmasta sen sijaan, että elokuvia käsiteltäisiin itsenäisinä taideteoksina. Naisten kokemattomuutta elokuvantekijöinä korostettiin perusteettomasti. Sofia Coppolan tapauksessa kriitikot puhuivat elokuvien tekemisen harjoittelemisesta, vaikka Marie Antoinette oli jo kolmas Coppolan ohjaama täyspitkä elokuva.
Vapaamuotoisemmassa elokuvakritiikissä Letterboxd-sivustolla tarjoutui tila keskustelulle, jossa jatkuvasti uudelleenarvioidaan elokuvien vastaanottoa erityisesti sukupuolen näkökulmasta. Näin ääneen pääsivät myös sellaiset näkemykset, jotka kyseenalaistavat elokuva-alan naisia syrjivät käytännöt sekä puheenvuorot.
Elokuvakritiikki ja erityisesti sosiaalisen median alustoilla julkaistava kritiikki kaipaisi lisää tutkimusta, etenkin feministisen mediatutkimuksen näkökulmasta.
Anni Varis valmistui mediatutkimuksen tutkinto-ohjelmasta filosofian maisteriksi keväällä 2020. Hänet palkittiin Mediatutkimuksen vuoden maisteri -kunniamaininnalla keväällä 2021.