Irja Sahlberg.

Irja Sahlbergin perintö restauroinnille ja rakennussuojelulle

Dokumenttielokuva nostaa päivänvaloon Irja Sahlbergin elämäntyön Turun historiallisessa museossa vuosina 1937–1968.

Irja Sahlberg on äärimmäisen tärkeä henkilö Turun kaupungin historiassa, mutta hänestä ei moni tunnu tietävän. Tähän tehdään nyt muutos,  kertoo ohjaaja-käsikirjoittaja Aleksi Kauppinen. Elokuva esittelee Sahlbergin työtä Sagalundissa, Luostarinmäellä ja Qwenselin apteekkimuseossa, sekä tarjoaa kriittisiä puheenvuoroja nykyisen rakennuskulttuurin kestävyydestä.

Panu Savolainen.
Arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessori Panu Savolainen antaa kriittisiä kommentteja nykyisestä rakennuskulttuurista Vähätorilla. (Kuva: Vox Turku)

Restauroinnin pioneeri ja tienraivaaja

Sahlberg valvoi Sagalundin, Luostarinmäen sekä Qwenselin talon museoiden restaurointitöitä. Työskennellessään Luostarinmäellä Sahlberg loi uuden tieteenalan, kaupunkikansatieteen, yhdistämällä perinteisen maaseudulla suoritetun kansatieteellisen tutkimuksen kaupunkiympäristöön.

Sagalundin museo.
Jaksossa vieraillaan myös Sagalundin museossa ja kuullaan museonjohtaja John Björkmanin mietteitä museoiden tehtävästä ja tärkeydestä. (kuva: Vox Turku)

50-luvulla Sahlberg toimi Turun historiallisen museon johtajana ja hänen kaudellaan tehtiin ne poliittiset päätökset, joilla Qwenselin talo sekä Luostarinmäki kokonaisuudessaan säilytettiin museorakennuksina. Sahlberg oli historiallisen museon (nyk. Turun museokeskuksen) ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa naisjohtaja.

Perinnönjatkajan seurassa

Ainoan Sahlbergista kertovan elämäkerran kirjoittanut tutkija Solveig Sjöberg-Pietarinen toteaa, että Irja Sahlberg raivasi tietä tuleville sukupolville. Dokumentissa esiintyvä Sjöberg-Pietarinen on myös tehnyt mittavan uran Turun museokeskuksen palveluksessa.  Solveig aloitti uransa kun Sahlbergin ura päättyi. Silloin Irja oli elävä legenda, ja nyt se on Solveig. Oli kulttuuriteko saada hänet mukaan ohjelmaan, kertoo Kauppinen.

Solveig Sjöberg-Pietarinen ja Aleksi Kauppinen.
Mittavan uran Turun museokeskuksessa tehnyt Solveig Sjöberg-Pietarinen on myös ainoan Irja Sahlbergin elämänkerran kirjoittaja. Sjöberg-Pietarinen ja ohjaaja Kauppinen Luostarinmäellä. (Kuva: Vox Turku)

Dokumentin muina vieraina nähdään Sagalundin museonjohtaja John Björkman sekä rakennushistorian ja restauroinnin apulaisprofessori Panu Savolainen. Ohjaaja Kauppisen mukaan heiltä kuullaan äärimmäisen tarpeellisia, kriittisiä puheenvuoroja nykyisen rakennuskulttuurin kestävyydestä

Tiedeviestintää ja elokuvataidetta

Vox Turku -dokumenttisarjassa päästetään ääneen lukuisat Turun yliopiston tutkijat. Sarja on humanistisen yleissivistyksen puolestapuhuja, mutta mukaan pääsevät myös luonnontieteilijät. Sahlbergista kertova jakso on järjestyksessään kahdeksas. Yhteensä sarjaa tehdään 25 jaksoa. Ohjelmaa rahoittavat SKR Varsinais-Suomi sekä Turku 2029 -säätiö. Jaksot ovat katsottavissa Kauppisen kanavalla Youtubessa.

Kirjoittaja on valmistunut Turun yliopistosta vuonna 2019 ja luvannut omistaa tämän vuosikymmenen Turun kaupungin historialle.