Lone Star -elokuvan Sam ja Pilar
Meksikolaisilla on oma erityinen sanastonsa elokuvamusiikissa. Tietynlaisista trumpeteista tiedämme, että olemme ylittäneet Rio Granden joen. Esimerkiksi Sam Peckinpahin Hurja joukko -elokuvassa (1968) lakia paossa olevat miehet saapuvat joen rannalle, jolloin meksikolaishenkinen musiikki alkaa. Samassa Angel huokaisee: ”Meksiko!” Lisäksi samalla tavalla kuin ”intiaanimusiikilla”, meksikolaisella musiikilla kuvataan toiseutta ja toisten musiikkikulttuuria. Tietynlaisella musiikilla on keskeinen merkitys paikan ja eri identiteettien kuvaamisessa.
John Saylesin ohjaama Lone Star -elokuva (1996) kertoo Teksasin rajaseudun pikkukaupungista, jonka liepeiltä löydetään sheriffi Charlie Waden vanha luuranko. 1950-luvun lopulla tapahtuneen murhan tutkinnan myötä nykyinen sheriffi Sam Deeds joutuu miettimään, onko joidenkin luurankojen paras pysyä haudassaan? Lone Starissa musiikilla on kolme keskeistä tehtävää. Se 1) ilmentää Teksasin rajaseutua, 2) eri kansalaisuuksia sekä 3) sitoo yhteen menneisyyden ja nykyisyyden. Musiikin avulla kuvataan myös elokuvan henkilöiden etnisiä identieettejä. Esimerkiksi eräässä takaumassa mustien kapakassa soi Big Joe Williamsin ”Shake, Rattle and Roll”, kun taas valkoisten kapakassa jukeboksista tulvii country-musiikkia. Takaumissa, joiden avulla tarina etenee, musiikki on 1950-luvulta ja näin tehdään ero menneen ja nykyisyyden välillä.
Keskeinen sivujuoni on Samin ja Pilarin vanha rakkaustarina. Sam ja Pilar olivat nuorina rakastavaisia. Elokuvan nykyhetkellä Sam toimii kaupungin sheriffinä ja Pilar opettajana. Heidän onnensa tiellä olivat aikanaan vanhemmat, jotka halusivat pitää heidät erillään. Samia ja Pilaria kuvataan erityisellä, ”Sam and Pilar” -teemalla. Teemassa yhdistyvät kaksi musiikillista perinnettä: blues-tyylinen huuliharppu kuvaa Samin valkoisia ja mariachi-tyylinen kitara Pilarin meksikolaisia juuria. Näin musiikin kautta kuvataan kahden eri taustoista peräisin olevan ihmisen välistä rakkautta sekä intohimoa, joka ei ole vuosienkaan jälkeen sammunut. Kun Sam ja Pilar tapaavat Pilarin äidin kuppilassa, he tanssivat lähekkäin jukeboksin tahtiin. Pilar sujauttaa kolikon vanhaan jukeboksiin, ja Freddy Fenderin ”Desde Que Conozco” käynnistyy. Jukeboksi on sama kuin elokuvan ensimmäisessä takaumassa, joka sitoo menneen ja nykyisyyden yhteen. Elokuvan keskeiset teemat kulminoituvat sen romanttisessa sivujuonessa: eri ryhmien väliset jännitteet ja kipeä menneisyys. Samin ja Pilarin saadessa vihdoin toisensa ”luurangot” – sekä fyysiset että symboliset – haudataan lopullisesti. Lone Star -elokuvassa rakkaus on se voima, joka kaataa raja-aidat ”meidän” ja ”toisten” välillä.
Kirjoittaja on musiikkitieteen opiskelija, joka tekee gradua elokuvamusiikista.