Pyhä Urho – kaikkien suomalaisten sankari

Jo 25 vuoden ajan ovat folkloristiikan ja kansatieteen opiskelijat esittäneet maaliskuun 16. päivänä Fennicumin aulassa tai pihalla merkillistä näytelmää Pyhästä Urhosta, joka tulee ja pelastaa muinaisten suomalaisten viinirypälesadon heinäsirkoilta. Folkloristiikan oppiaineen uutuusteoksessa Pyhä Urho. Fakeloresta folkloreksi syvennytään tähän kahdella mantereella vaikuttavan keksityn sankarin taustoihin ja merkitykseen.

Fennicumilla juhlittiin 15.3.2012 Pyhän Urhon päivän 25-vuotisjuhlaa. Tilaisuudessa julkistettiin Folkloristiikan julkaisuja -sarjan toinen osa Pyhä Urho. Fakeloresta folkloreksi sekä avattiin samaa aihepiiriä käsittelevä näyttely. Tilaisuuden avasi rehtori Keijo Virtanen ja se huipentui ensimmäisen vuoden folkloristiikan ja kansatieteen opiskelijoiden esittämään Pyhän Urhon 25-vuotisjuhlanäytelmään.

Pyhän Urhon perinne luotiin Yhdysvalloissa 1950-luvulla alun perin leikkimieliseksi vastareaktioksi amerikanirlantilaisten Pyhän Patrickin päivän vietolle. Vuosikymmenten kuluessa St Urho’s Day’sta on muodostunut tärkeä amerikansuomalaisten vuotuisjuhla. Päivää juhlitaan karnevalistisessa hengessä kaikkialla Pohjois-Amerikan suomalaisalueilla. Urhon kunniaksi on pysytetty patsaita ja perustettu Facebook-sivuja.

Heinäsirkka uhkaa suomalaisten viinirypälesatoa. Folkloristiikan ja kansatieteen opiskelijoiden esittämä Pyhän Urhon näytelmä Fennicumin pihalla 15.3.2012. Kuva Tuomas Hovi.

Folkloristiikan ja uskontotieteen opettajat Lassi Saressalo ja Hannu-Pekka Huttunen päättivät keväällä 1987 kokeilla, voiko perinnettä synnyttää ja perinneyhteisön luoda. Kohteekseen he valitsivat jo kertaalleen keksityn Pyhän Urhon urotekoja ylistävän kuvaelman aavistamatta, että näytelmää esitettäisiin vielä 25 vuotta myöhemmin.

Pyhä Urho. Fakeloresta folkloreksi -teoksessa paneudutaan tämän merkillisen ilmiön historiallisiin ja kulttuurisiin taustoihin sekä haetaan selityksiä perinteen kestävyydelle niin Yhdysvalloissa kuin Suomessa. Anne Heimon, Tuomas Hovin ja Maria Vasenkarin toimittama artikkelikokoelma on kaksikielinen ja kirjoittajakuntaan kuuluu perinteentutkijoita Yhdyvalloista, Irlannista ja Suomesta. Vaikka akateemisia perinteitä on tutkittu jonkin verran ja opiskelijajärjestöt kunnioittavat ja vaalivat perinteitään, on opiskelijaperinteiden tutkimus Suomessa vähäistä. Näin ollen teos tarjoaa samalla harvinaisen mahdollisuuden tutustua yhteen opiskelijaperinteen muotoon.

Anne Heimo on Suomen Akatemian tutkijatohtori, Tuomas Hovi folkloristiikan tohtorikoulutettava.

Pyhän Urhon näytelmän ensiesityksen voit katsoa täältä ja turkulaisen Pyhän Urhon Facebook-sivun löydät puolestaan täältä.

Pyhä Urho • St Urho. Fakeloresta folkloreksi • From fakelore to folklore. Toim. Anne Heimo, Tuomas Hovi & Maria Vasenkari. Folkloristiikan julkaisuja 2. Turun yliopisto, 2012. Myynti: Turun yliopiston kirjasto, julkmyynti@utu.fi. Hinta 15 euroa.