Suuntaa lukemiseen turkulaisesta lukutaitotyöstä
Suomalaisen lukutaidon taso on viime vuosina herättänyt keskustelua ja työtä lukutaidon edistämiseksi tehdään ympäri Suomen. Myös Turussa toimii lasten lukutaitoa ja lukuintoa edistävä projekti. Mediatutkimuksen opiskelija Alina Virtanen suoritti harjoittelunsa Turun lukutaitoprojektissa.
Turun kaupungissa toteutetaan vuosina 2020–2022 kaksikielinen projekti Suuntaa lukemiseen! Rikta dig till läsning!. Projekti on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke, jonka tavoitteena on edistää lasten lukutaitoa ja -intoa. Suoritin mediatutkimuksen harjoitteluni projektissa syksyn 2020 ja kevään 2021 välisenä aikana.
Harjoitteluni aikana projektin toimintaan sisältyi paljon erilaisia tapahtumia, kuten lastenkirjasuunnistusta ja GO SANATAIDE GO! -sanataidepäivä sekä pedagogisia iltapäiviä ja kaksikielisiä webinaaripäiviä. Toimin tapahtumissa monipuolisesti erilaisissa työtehtävissä.
Työtehtäväni sisälsivät tapahtumatuotannon lisäksi graafista suunnittelua. Sain vapaat kädet suunnitella tapahtumien tiedotteita, jotka julkaistiin somessa. Harjoittelun aikana sain myös kuvata ja editoida videon projektin lastenkirjasuunnistuksesta. Video julkaistiin osana Opetushallituksen Lukukummit-kampanjaa, ja se on katseltavissa Opetushallituksen YouTube-kanavalla.
Työtehtävät olivat siis monelta osin viestinnällisiä, mutta ne sisälsivät myös luovaa suunnittelua. Viestintätehtävien vastapainona osallistuin myös kirjasuunnistusten pystyttämiseen ympäri Turkua.
Mediatutkimuksen hyödyntäminen lukutaitotyössä
Koen, että mediatutkimuksesta oli hyötyä harjoittelussa, ja päinvastoin. Mediatutkimuksen näkökulmasta harjoittelussa pääsi hyödyntämään erityisesti kirjallista ja audiovisuaalista tuottamista ja lukutaidon käsittelyä kriittisesti. Harjoittelussa opin paljon uutta sisällöntuottamisesta ja projektinhallinnasta. Sain myös hyvää kokemusta yhteistyötaidoista, yhteiskirjoittamisesta ja kontaktien luomisesta. Kokonaisuudessaan harjoittelu osoitti, että humanistit voivat työllistyä myös kunnalliselle puolelle.
Vaikka harjoitteluni on ohi, jatkan yhteistyötä toisen ohjaajani, Turun kaupungin lukukoordinaattorin Henrik Hurmeen kanssa. Toteutimme kesällä 2021 Gläskvarten-lukuhaasteen, jossa haastoimme ihmisiä lukemaan niin kauan kuin syö jäätelöä. Loimme Facebook-tapahtuman, jonne ihmiset jakoivat jäätelö- ja kirjavinkkejä. Myös Vakka-Suomen Sanomat kirjoitti haasteestamme jutun.
Harjoittelu lukutaitoprojektissa motivoi jatkamaan lukuharrastusta. Olen aina lukenut paljon, joten projekti oli minulle tärkeä. Julkaisemme Hurmeen kanssa keväällä 2022 vielä artikkelin lukemisen tärkeydestä Kieliverkoston verkkojulkaisussa.
Alina Virtanen on kolmannen vuoden opiskelija Turun yliopiston mediatutkimuksessa. Opiskelun ohella Virtanen on työskennellyt myös tapahtumatuotannon parissa.