Pyhät kasvit -kierros joulun aikaan

13.12.2022 16:00 - 17:00

KIERROKSET 27.11. ja 13.12.

Millainen oli paratiisin kielletty hedelmä ja mistä kallisarvoinen raamatullinen mirha on peräisin? Mitä kasveja muinaiset egyptiläiset tarvitsivat ruumiin palsamointiin ja millaisen puun alla Buddha valaistui? Entä mihin misteliä tarvittiin ennen kuin siitä tuli joulukoriste?

Kasvi kivikkoisessa maastossa.
Kapris (Capparis spinosa) on sitkeyden, uudistumisen ja kaiken elinvoiman vertauskuva.

Kautta ihmiskunnan historian tiettyjä kasveja on arvostettu niiden erikoisen ulkonäön, kasvupaikan tai ihmiselle hyödyllisten ominaisuuksien takia, joskus niin paljon, että ne ovat saaneet muista kasveista poikkeavan aseman hengellisissä perinteissä. Kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet kätkevät sisäänsä paljon uskontojen historiaa ja symboliikkaa.

Joulun alla pyhien kasvien kierroksella tehdään pieni maailmanympärysmatka niin Vanhan maailman kuin Uuden maailmankin uskontoperinteissä huomioitujen kasvien parissa. Matkan varrella löytyy myös kasveja kansanuskon tarinoista sekä antiikin mytologiasta, kuten esimerkiksi Suomen vanhin joulukukka hyasintti.

Oppaana toimii uskontotieteen dosentti ja kasviharrastaja Tuija Hovi.

Pyhiä kasveja -kierrokset järjestetään Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa:

• Ensimmäisenä adventtina 27.11.
  • Lucian päivänä 13.12.

Hinta: 12 €/henkilö (sisältää sisäänpääsyn kasvihuoneisiin).

Ilmoittautuminen: Varaa paikkasi ostamalla lippu etukäteen
Kierrokselle tulee ilmoittautua viimeistään 3 arkipäivää ennen halutun kierroksen ajankohtaa.

Kierrokselle mahtuu mukaan enintään 15 henkeä. (Kierroksen toteutumiseen tarvitaan vähintään 7 henkeä. Ilmoittautuneet saavat tiedon, jos kierros peruuntuu vähäisen osanottajamäärän takia.)

Paikka: Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha, Ruissalon puistotie 215, 20100 Turku. Kokoontuminen kasvihuoneiden aulassa.