LUMAn lumoa -koulutus opettajille

LUMAn lumoa -täydennyskoulutus eheyttävästä ja laaja-alaisesta opetuksesta

Voit nyt osallistua kaikille maksuttoman LUMAn lumoa -koulutuksemme verkkokursseille!

Miten hyödyntää teknologian tuomat mahdollisuudet osana omaa opetustani? Kuinka suunnittelen ja toteutan toiminnallisen opintovierailun? Miten koulussa opiskeltavat asiat linkittyvät työelämään? Kuinka luonnon tutkiminen voi antaa eväitä käsitellä esimerkiksi ilmastonmuutoksen kaltaisia teemoja?

Nyt avatut kurssit keskittyvä erilaisiin oppimisympäristöihin:

• Virtuaaliset oppimisympäristöt
  • Ulos luokasta – toiminnalliset opintokäynnit
  • Yritysyhteistyö opetuksen ja opinto-ohjauksen tukena
  • Luonto oppimisympäristönä

Helhetsskapande undervisning och mångsidiga lärmiljöer (på svenska)

Kurssien sisällöt on suunniteltu niin, että niitä voi soveltaa varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Kursseja voit suorittaa sinulle sopivassa, joustavassa aikataulussa Digicampus-nimisellä alustalla. Jokaiselle kurssille on kuitenkin luotu myös ohjeellinen aikataulu, jota noudattamalla voit rytmittää omaa oppimistasi ja saat täyden hyödyn esimerkiksi vertaistuesta. Tutustu kursseihin, tule itse mukaan ja vinkkaa kollegallesi!

Lue lisää koulutuksesta ja klikkaa itsesi verkkokursseille!

Katso myös Valonian Luonnon monimuotoisuus vesiympäristössä – täydennyskoulutus opettajille -kurssi. Kurssi sisältää webinaariosuuden ja käytännön maastotyön ja sen voi suorittaa omana kokonaisuutena tai liittää osaksi Luman lumoa luonto oppimisympäristö -kurssia. Lisätietoja löydät Valonian sivuilta.

Lähikoulutukset syksyllä 2023

Digitaalinen eliökokoelma ja lajintunnistus opetuksessa (1 op)

Työpaja sopii perus- ja toisen asteen opettajille.

Esittelemme iNaturalist-sovelluksen, joka auttaa eliöiden tunnistamisessa (kasvit, eläimet, sienet) kuvantunnistusteknologian ja sosiaalisen yhteisön avulla ja mahdollistaa digitaalisten eliökokoelmien tekemisen. Tutustumme myös miten iNaturalistia voi hyödyntää kouluopetuksessa esim. eliökokoelmien tekemisessä. iNaturalist on Yhdysvaltalainen voittoa tuottamaton organisaatio, joka ylläpitää digitaalisella alustalla toimivaa luontoharrastajien ja biologien maailmanlaajuista sosiaalista yhteisöä, jonka tavoittteena on biodiversiteettitiedon lisääminen ja jakaminen. iNaturalist mahdollistaa myös kansalaistieteen tekemisen.

Esittelemme myös Seek by iNaturalist -sovelluksen, joka auttaa myös havainnon tunnistuksessa kuvantunnistusteknologian avulla ja mahdollistaa digitaalisten eliökokoelmien tekemisen, mutta havainnot ovat yksityisiä. Näin ollen Seek by iNaturalist soveltuu paremmin alemmille koululuokille.

Käymme työpajassa läpi mm. sovellusten käyttöönottoa ja toimintaa, hyvän havainnon tekemistä, digitaalisen eliökokoelman tekemistä koulussa ja pohdimme mitä hyviä ja huonoja puolia sovellusten käyttöön liittyy.

Koulutus on osa Opetushallituksen rahoittaman LUMAn Lumoa -hankkeen Luonto oppimisympäristönä -koulutusta ja se on toteutettu yhteistyössä Keski-Pohjanmaan ja Lounais-Suomen Luma-keskuksen ja Luma-Keskus Suomen kanssa. Koulutus on osallistujalle maksuton.

Koulutuksen ajankohdat ja ilmoittautuminen

24.8.2023 klo 15-17 Ilmoittaudu tästä linkistä

31.8.2023 klo 15-17 Ilmoittaudu tästä linkistä

7.9.2023 klo 15-17 Ilmoittaudu tästä linkistä