Viestintä kuljettaa tutkimustiedon käytäntöön (FI)

Blogin kirjoittaja on Kumppania Oy:n projektipäällikkö Johanna Luotolinna.

Tutkittu tieto luo yhteiskuntaan vakautta ja varmuutta sekä perustan päätöksenteolle. Jotta tutkittu tieto saa aikaan vaikutuksia, on tuloksista ja niiden merkityksistä viestittävä ymmärrettävästi laajalle kohderyhmälle. Tieto, joka jää vain tiedeyhteisöön, ei pääse lentoon eikä hyödynnä koko potentiaaliaan. Viestintä varmistaa tiedonkulkua, se motivoi mukaan, levittää tietoisuutta ja herättää huomion.

Pelkästään informaation lisääminen ei riitä, jos halutaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja tottumuksiin. Tutkimustyö tarvitsee suunnitelmallista ja pitkäjänteistä viestintä- ja vaikuttamistyötä, jota tulee tehdä koko tutkimusprosessin ajan ja jatkaa tavoitteellisesti sen jälkeenkin. Vasta sitten tulokset ja niistä syntyvät oivallukset muuttuvat teoiksi ja toiminnaksi.

Tiedolla terveyttä

Kumppania on terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut viestintätoimisto. Tiedämme, että toimiva viestintä tekee elämästä parempaa. Autamme hyvinvointia ja terveyttä edistäviä organisaatioita viestinnän keinoin.

Kumppanian viestintäosaaminen on nyt valjastettu käyttöön laaja-alaisessa terveyden ja hyvinvoinnin hankkeessa. Business Finlandin rahoittamassa Me, My Health & My Food (MeHeFo) -projektissa VTT, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto sekä joukko yrityksiä teknologia- ja elintarviketeollisuuden sekä vähittäiskaupan aloilta kehittävät yksilöllisiä ja räätälöityjä hyvinvointia edistäviä ruoka- ja syömisratkaisuja kansainvälisille markkinoille.

Meillä on kokemusta sisällöntuotannosta, jota tehdään yhteistyössä ravitsemusasiantuntijoiden, lääkärien, sairaanhoitajien, fysioterapeuttien, psykologien ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Hyvä viestintä tukee potilaiden ja asiakkaiden terveyden sekä hyvinvoinnin edistämistä. Arjen työkaluinamme ovat olleet muun muassa asiakaslehdet, uutiskirjeet, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat. Kokemustamme hyödyntäen olemme kehittäneet Twello+-sisältöpankin, jossa on runsaasti terveyden ja hyvinvoinnin sisältöä lukuisiin käyttötarkoituksiin.

Meillä Kumppaniassa on unelma, että ihmisillä olisi se tieto, joka aidosti auttaa ja motivoi heitä tekemään valintoja oman terveytensä ja hyvinvointinsa parhaaksi. Hanke tarjoaa näköalapaikan päästä seuraamaan ja kulkemaan tulevaisuuden kehitysaskeleita.