Kokonaisvaltainen ravinnonsaannin seuranta MeHeFo-projektissa

Blogin kirjoittaja on UPC Konsultointi Oy:n projektipäällikkö ja tekninen asiantuntija Jari Isohanni

Me, My Health & My Food (MeHeFo) Co-Innovation projektissa yritykset yhdessä VTT:n, Turun yliopiston ja Vaasan yliopiston kanssa kehittävät yksilöllisiä ja räätälöityjä hyvinvointia edistäviä ruoka- ja syömisratkaisuja kansainvälisille markkinoille. UPC Konsultointi Oy (www.upcode.fi) on yksi yrityksistä, joka kehittää omaa digitaalista palveluratkaisuaan yhteistyöprojektin ohella. UpCode on aina vuosituhannen alusta alkaen toimittanut elintarvikealalle erilaisia digitaalisia ratkaisuita, joita ovat olleet mm. elintarvikepakkausten yksilöllinen seuranta sekä digitaalinen olut. Tässä ratkaisussa edullinen sensori kertoo kuluttajalle oluen oikean nautintalämpötilan ja kuluttaja voi myös tarkistaa oluen valmistuksessa käytetyt parametrit sekä seuranta yksittäisen pullon elinkaarta.

MeHeFo-projektissa UpCode kehittää ratkaisuita niin kuluttajille, ravintoloille kuin elintarviketeollisuuteen. Näiden ratkaisuiden avulla kuluttajat voivat seurata omaa ravinnonsaantiaan joustavasti eri ruokailutilanteissa. Projektissa onkin kehitetty ratkaisuita seuraaviin ruokailutilanteisiin: a) kuluttaja ruokailee ravintolassa, jossa ruoka-annos tilataan ruokalistalta, b) ravinnonlähteenä toimii annosmuotoinen elintarvike, c) ruokailuannos perustuu omaan reseptiin ja d) ruokailu tapahtuu buffet-tyyppisessä ravintolassa. Ratkaisut tarjoavat myös ravintoloille ja elintarvikevalmistajille työkaluja oppia omista asiakkaistaan sekä käydä suoraa kommunikaatiota heidän kanssaan.

Jokaisessa näissä käyttötapauksissa on omat haasteensa, joita MeHeFo-hankkeessa ratkotaan, mutta myös yhtäläisyyksiä. Projektin toimenpiteet ovatkin jatkuvaa tasapainoilua ravintoarvojen tarkkuuden sekä ratkaisujen käytön miellyttävyyden välillä. Painoarvo on kuitenkin käyttökokemuksen puolella, sillä jos kuluttaja seuraa omia ruokailutottumuksiaan, on hänelle myös halu parantaa niitä.

Kevään 2023 aikana projektissa valmistellaan pilottia, jossa toteutettuja ratkaisuita kokeillaan käytännössä syksyllä 2023. Projektin jälkeen UpCoden pilotti viedään saataville Bocks-ravintolaan sekä kyläkauppaympäristöön Vaasan Pukinkulmassa. Hankkeen jälkeen UpCoden tavoitteena on viedä kehitystyötä eteenpäin ja aloittaa tuotteen kaupallinen hyödyntäminen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

#MeMyHealthMyFood #UpCode

@VTTFinland, @UniTurku, @univaasa, @ValioFi, @RaisioPlc, @HKScanFinland, @PolarGlobal, @Kumppania, #Verman, @kauppahalli24, @BusinessFinland