Abstraktit

Lähetä abstraktiehdotuksesi 29.9. mennässä oheisella lomakkeella.

Hyväksytyt abstraktit päivitetään tälle sivulle.

Kutsutut puhujat

Professori Minna Hannula-Sormunen (Turun yliopisto)

Kohti joustavaa matemaattista ajattelua

Mitä on joustava matemaattinen ajattelu eri-ikäisillä lapsilla ja nuorilla ja kuinka sen oppimista voidaan tukea? Esityksessä luodaan ensiksi katsaus Turun yliopiston Matematiikan oppimisen ja opetuksen tutkimusryhmän ja sen koti- ja ulkomaisten yhteistyökumppaneiden tutkimuksiin ja kehityshankkeisiin joustavien matemaattisten taitojen kehittymisestä. Sitten valotetaan tutkimusperustaisia esimerkkejä joustavan matemaattisen ajattelun tukemisesta matikkalasein, virheisiin ja erilaisiin ratkaisutapoihin perehtymällä, peliympäristöissä ja opettajien täydennyskoulutuksessa.

 

Yliopistonlehtori, dosentti Ilona Södervik (Helsingin yliopisto)

30 vuotta käsitteellisen muutoksen tutkimusta biologiassa – missä muutos?

Käsitteellisen muutoksen tutkimustraditio on jo yli puoli vuosisataa vanha ja kyseisistä teorioista inspiroituneita interventiotutkimuksiakin esimerkiksi biologian oppimiseen liittyen on tehty jo 30 vuoden ajan. Tutkimustiedon lisääntyessä traditiota kohtaan on esitetty kritiikkiä, mutta tutkimuslinjan uudistuminen on kesken ja jo päivitetyt näkökulmat ovat jääneet melko vähäiselle huomiolle. Käsitteellisen ymmärryksen merkitys on kuitenkin yhä ajankohtainen ja keskeinen erityisesti nykyisessä kestävyysongelmien maailmassa, jossa esimerkiksi biologian perusilmiöiden ymmärtämisellä on keskeinen rooli ja oppijan aikaisemmat käsitykset voivat ratkaisevalla tavalla hankaloittaa tai jopa estää uudenlaisen maailmankuvan rakentamista. Puheessani tarkastelen käsitteellisen muutoksen tutkimuslinjan merkitystä luonnontieteellisten ilmiöiden oppimisessa tässä ajassa, nykytilan haasteita ja lopuksi esitän näkökulmia uusista teoreettisista tuulista ja tutkimuslinjan sovellusalueista yhdessä keskusteltavaksi.