Betydelsen av moderkaksrelaterade faktorer för prematurbarnens utveckling

Hur en inflammation under graviditeten påverkar prematurbarnens prognos

med.dr Milla Ylijoki (sammanfattning av doktorsavhandlingen)

Bakgrund: Inflammation i moderkakan är en av de största riskfaktorerna för att barnet föds för tidigt. Inflammationen förknippas även med komplikationer i hjärnan hos prematurbarn och prognosen för barnets utveckling. Syften: Syftet med denna doktorsavhandling var att utreda huruvida det finns en koppling mellan inflammation i moderkakan och, å andra sidan, hjärnskada och hjärntillväxt, hjärnvolym samt hörselbanornas struktur och funktion hos prematurbarn. Dessutom var syftet att utreda  samband mellan den individuella immunresponsens aktivitet och inflammation i moderkakan, inflammatoriska sjukdomar och patologiska ändringar i hjärnan hos nyfödda.

Undersökta barn: I undersökningen ingick prematurbarn som var födda på Åbo universitetscentralsjukhus 1/2001–12/2006 och vägde mindre än 1501 g, samt prematurbarn som var födda efter 4/2004 före graviditetsvecka 32.

Metoder: Bakgrundsinformation om undersökningsbarnen samlades med enkäter och ur moderns och barnets epikriser. Moderkakorna bevarades och inflammationsändringar analyserades mikroskopiskt. Genotyper av interleukin-6 (IL-6) undersöktes i blodprov. Prematurbarnets hjärna undersöktes med ultraljud under sjukhusvistelsen och vid beräknat förlossningsdatum, då hjärnan även undersöktes med magnetisk resonanstomografi. Reaktionspotentialer till hörselretningar (BAEP) undersöktes inom två månader från det beräknade förlossningsdatumet.

Resultat: Inflammation i moderkakan utgjorde inte i sig en riskfaktor för patologiska ändringar i hjärnan eller hjärnans små delvolymer. Inflammationen i moderkakan verkade inte heller orsaka ändringar i hörselbanornas struktur eller funktion. Den genetiska regleringen (IL-6 polymorfism) av den individuella immunresponsens aktivitet hade ett samband med risken att få inflammation i moderkakan och sepsis. IL-6 polymorfism hade ingen koppling till patologiska ändringar i hjärnan men däremot hade polymorfismen en koppling till mindre volym av de djupa kärnorna i grå hjärnsubstans.

Hur försämrad moderkaksfunktion och tillväxten av prematurbarn med mycket låg födelsevikt påverkar hjärnans mognad och kognitiv utveckling

med.lic. Marika Leppänen (sammanfattning av forskningsplanen för doktorsavhandlingen)

Bakgrund: Barnets för tidiga födelse innebär utmaningar för barnets omogna nervsystem och andra organ. Exempelvis försämring av blodcirkulationen från moderkakan till fostret under graviditeten och låg födelsevikt som har samband med det, samt barnets tillväxt takt, kan påverka barnets senare utveckling. Påverkan av tillväxttakten på hjärnans och barnets utveckling är ännu inte helt känd. DTI-skanning möjliggör undersökning av hjärnans mikrostruktur, nervbanor.

Syften: Syftet är att undersöka betydelsen av blodcirkulationen i moderkakan för barnets utveckling som 2-åring samt tillväxten efter födelsen och dess betydelse för hjärnans utveckling och barnets utveckling som 5-åring.

Undersökta barn: I undersökningen ingår prematurbarn som var födda på Åbo universitetscentralsjukhus 1/2001–12/2006 och vägde under 1501 g samt prematurbarn som var födda efter 4/2004 före graviditetsvecka 32. I en delundersökning ingår dessutom alla prematurbarn födda före graviditetsvecka 26 på ÅUCS 2001–2010.

Metoder: Blodcirkulationen mellan moderkakan och fostret har undersökts med en dopplerundersökning ca en vecka före födelsen. Barnets tillväxt har följts i samband med normal uppföljning. Hjärnan har undersökts med ultraljud vid 3–5 och 7–10 dygns ålder och 1 månads ålder. Därefter har hjärnan undersökts varje månad fram till utskrivningen från sjukhuset och ännu vid det beräknade förlossningsdatumet då hjärnan undersöktes också med magnetisk resonanstomografi. Psykolog har undersökt barnen vid 24 månaders ålder (med Bayley Scales of Infant Development II) och vid 5 års ålder (med Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised).

Resultat och betydelse: Hittills har vi visat att en försämrad blodcirkulation i moderkakan och i navelartärer har en koppling till den kognitiva utvecklingsnivån vid 2 års ålder. Denna undersökning kommer troligtvis att påverka utvecklandet av vården av  gravida mödrar och prematura barn.