POLKU-sisällöt
OPINTOKOKONAISUUS: POLKU – Aktiivisen lukijuuden kautta positiiviseen lukijayhteisöön 15 op
POLKU-TÄYDENNYSKOULUTUKSEN OPS (hyväksytty 23.6.20209)
Nimi: Askelmerkkejä lukemisen polulla
Laajuus: I op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee uusinta tutkimusta ja pedagogiikkaa
- varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lukemisesta,
- lukijuuden kehittymisestä,
- lukijayhteisöön liittyvistä tekijöistä
- monikielisyyden merkityksestä lukemiseen
Sisältö
Tutkimusperustainen näkemys perusopetuksen lukemiseen, sitoutuneiden lukijoiden kehittymiseen sekä lukijayhteisön syntyyn liittyvistä tekijöistä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt
Toteutustavat
Luennot 6 t
Ryhmäopetus 6 h
Itsenäinen työskentely 15 t
Lisätiedot
Osa opetuksessa tapahtuu verkossa. Opintojakso saattaa sisältää lukupiirityöskentelyä.
Kirjallisuus
Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus esitellään opintojakson alussa.
Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. 2019. Lukukipina. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Tainio, L., Ahlholm, A., Grünthal, S., Happonen, S., Juvonen, R., Karvonen, U. & Routarinne, S. (toim.) (2020). Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja 18. Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura / Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta. http://hdl.handle.net/10138/316123
Nimi: Matka lukijuuteen ja yhteisölliseen lukemiseen
Laajuus: 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee
- lukijana kasvamiseen vaikuttavia tekijöitä, siihen liittyvää pedagogiikkaa ja tutkimusta
- perhelukemisen pedagogiikka ja tutkimusta
- lukijayhteisön synnyttämisen pedagogisia keinoja
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida
- lukijuuteen, lukijayhteisöpedagogiikkaan ja perhelukemiseen hankkimaansa pedagogista tietotaitoa lukijana ja kasvattajana monimuotoisissa ja –kielisissä yhteisöissä
Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja ohjata
- lukukulttuuria ja omaa lukijuutta tukevaa toimintaa omassa työympäristössä.
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on kuvata lukijuuteen kasvua erityisesti opettajan lukijuudesta lähtien. Opintojakson aikana opettaja ymmärtää omaa lukijuuteensa vaikuttavia tekijöitä ja oman lukijuutensa merkityksen ympäristön lukemiseen ohjaamisessa. Lisäksi opintojaksolla tutustutaan lukijayhteisön kokemukselliseen merkitykseen ja lukijayhteisön synnyttämisen pedagogisiin keinoihin. Opintojaksolla opitaan suunnittelemaan, ohjaamaan ja arvioimaan lukukulttuuria ja omaa lukijuutta tukevaa toimintaa omassa työympäristössä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt, interventio
Toteutustavat
Luennot 6 t
Ryhmäopetus 12 h
Itsenäinen työskentely 62 t
Lisätiedot
Osa opetuksessa tapahtuu verkossa. Opintojakso saattaa sisältää lukupiirityöskentelyä.
Kirjallisuus
Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus esitellään opintojakson alussa.
Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. 2019. Lukukipina. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Tainio, L., Ahlholm, A., Grünthal, S., Happonen, S., Juvonen, R., Karvonen, U. & Routarinne, S. (toim.) (2020). Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja 18. Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura / Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta. http://hdl.handle.net/10138/316123
Nimi: Matka itseen ja yhteisöön
Laajuus: 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee
- kirjallisuusterapeuttisen ja –kasvatuksen periaatteet ja merkityksen
- taidelähtöisiä menetelmiä tekstin tulkinnan kuvaamisessa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida
- eläytyvään lukemiseen ja dialogiseen merkityksenantoon perustuvan kokonaisuuden
Sisältö
Opintojaksossa saadaan kokemuksia sekä henkilökohtaisesta että yhteisöllisestä eläytyvästä lukemisesta ja saada kokemuksia yhteisöllisestä tekstin merkityksenannosta. Lisäksi opitaan taidelähtöisiä menetelmiä tekstien tulkintaan sekä opitaan suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan eläytyvään lukemiseen ja dialogiseen merkityksenantoon perustuva opetuskokonaisuus.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt, interventio
Toteutustavat
Luennot 6 t
Ryhmäopetus 12 h
Itsenäinen työskentely 62 t
Lisätiedot
Osa opetuksessa tapahtuu verkossa. Opintojakso saattaa sisältää lukupiirityöskentelyä.
Kirjallisuus
Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus esitellään opintojakson alussa.
Nimi: Matkoja kirjoittamiseen
Laajuus: 3 op
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee
- lukemiseen sitouttavaa kirjoittamista ja tähän liittyviä työtapoja, kuten R2L-pedagogiikka, ennakointikertomus-menetelmä, tekstien dramatisointi, tekstuaaliset interventiot ja luova kirjoittaminen
Opiskelija osaa soveltaa, suunnitella ja arvioida
- taidelähtöisiä, kirjoittamista ja lukemista yhdistäviä työtapoja ja opetuskokonaisuuksia
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on syventää lukuelämyksiä ja lukemiseen sitoutumista kirjoittamisen keinoin. Koulutuksessa tutustutaan erilaisiin lukemista tukeviin työtapoihin, kuten R2L-pedagogiikkaan, ennakointikertomuksiin, tekstin dramatisointiin, tekstuaalisiin interventioihin ja luovan kirjoittamisen menetelmiin. Jakson aikana saadaan kokemuksia luetun työstämisestä kirjoittamalla, opitaan lisää taidelähtöisiä menetelmiä tekstien tulkintaan sekä opitaan suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lukemisen ja kirjoittamisen yhteyttä korostavia opetuskokonaisuuksia.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt, interventio
Toteutustavat
Luennot 6 t
Ryhmäopetus 12 h
Itsenäinen työskentely 62 t
Lisätiedot
Osa opetuksessa tapahtuu verkossa. Opintojakso saattaa sisältää lukupiirityöskentelyä.
Kirjallisuus
Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus esitellään opintojakson alussa.
Nimi: Tie lukemiseen on auki! – Kehittämisprojekti
Laajuus: 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja arvioida
- lukemista edistävän toimintakulttuurin muutoksen yhteisössä
Opiskelija ymmärtää
- yhteisöllisen ja yksilöllisen merkityksenannon merkityksen positiivisen lukemisen kulttuurin synnyssä
Opiskelija tunnistaa
- lukemiseen liittyviä hyviä lukemisen käytänteitä erilaisussa yhteisössä
Sisältö
Kehittämisprojekti-opintojaksolla opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sekä henkilökohtaisen että yhteisöllisen lukemisen yhteisöllisyyten ja yksilölliseen lukijuuteen perustuvan toimintakulttuurin muutoksen. Lähtökohtana on opintojaksoilla opittu ja koettu sekä jo olemassa olevat hyvät käytänteet. Tavoitteena on pysyvä muutos. Jälkimmäisessä koulutuspäivässä Polku-opintokokonaisuuden suorittaneet jakavat syntyneitä käytänteitä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt, interventio
Toteutustavat
Luennot 12 t
Ryhmäopetus 12 t
Itsenäinen työskentely 111 t
Lisätiedot
Osa opetuksessa tapahtuu verkossa. Opintojakso saattaa sisältää lukupiirityöskentelyä. Koulutuspäivät suunnitellaan yhdessä opintokokonaisuuteen osallistuvien kanssa keväällä ja ne toteutuvat syyslukukaudella 2021.
Kirjallisuus
Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus esitellään opintojakson alussa.
Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. 2019. Lukukipina. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Tainio, L., Ahlholm, A., Grünthal, S., Happonen, S., Juvonen, R., Karvonen, U. & Routarinne, S. (toim.) (2020). Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja 18. Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura / Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta. http://hdl.handle.net/10138/316123