Robottipäivä
Robottipäivässä pureudutaan robotin ja ihmisen väliseen vuorovaikutukseen kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta 27.9.2019.
Sosiaaliset robotit viestivät ja ovat vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Ne noudattavat sosiaalisia ja kulttuurisia tapoja ja ovat siten oivallisia monessa koulutukseen liittyvässä tehtävässä.
– Robottipäivässä selviää, miten sosiaalisia robotteja on alettu käyttää alakoulussa lasten vieraan kielen tunneilla ja miten ne tuk-
evat maahanmuuttajien suomen oppimista. Tilaisuudessa on mukana alan tutkijoita ja asiantuntijoita, jotka kertovat käynnissä olevista uraauurtavista tutkimushankkeista ja jo toteutetuista tutkimuksista, kieli- ja käännöstieteiden laitoksen johtaja, professori Marjut Johansson kertoo.
Turun yliopiston RoboLang-tutkimusryhmä kertoo tutkimushankkeesta, jossa seurataan robotin käyttöä ja käyttöön liittyviä haasteita vieraan kielten tunneilla alakoulun luokilla. Yliopistonlehtori Sabine Burghart (Itä-Aasian tutkimuskeskus, Turun yliopisto) kertoo kokemuksistaan sosiaalisten robottien käytöstä Etelä-Korean koulutusjärjestelmässä. FT Aino Ahtinen (Tampereen yliopisto) esittelee tuloksia Elias-robotin käyttäjäkokemuksista tamperelaisessa peruskoulussa ja tutkijatohtori Katriina Heljakka (Turun yliopisto) kertoo teknologisista leluista ja elämänikäisestä leikkimisestä.
Tilaisuudessa on mukana myös Elias-robotti, jota on käytetty kielenoppimisen tukena. Robottien käytöstä kielenopetuksessa kertoo kieltenopettaja Nina Pirttinokka Tampereelta, Oma polku maahanmuuttajalle -hankkeen (ESR) edustajat Ammattiopisto Lappiasta puolestaan kertovat omista kokemuksistaan Välkky-robotin kanssa.