Suomeksi

Suomeksi

RoboLang tutkii

  • Millaista on kielellinen vuorovaikutus robotin ja oppijoiden välillä?
  • Millainen rooli robotille muodostuu vuorovaikutuksen tuottajana ja sen ohjaajana?
  • Miten robotin ilmeet ja eleet vaikuttavat kielelliseen vuorovaikutukseen?
  • Mihin oppijoiden huomio kiinnittyy vuorovaikutuksessa robotin kanssa?
  • Millaisia oppimistuloksia robotin kanssa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa saavutetaan?
  • Miten robotin ohjelmoiminen vaikuttaa oppimistuloksiin?
  • Millaista kielellistä sisältöä (sanoja, lauseita tai kokonaisia keskustelun toimintajaksoja) oppijat tuottavat robotin avulla?
  • Miten robotin käyttö vieraan kielen opetuksessa vaikuttaa vieraan kielen oppimisen motivaatioon ja kielelliseen tietoisuuteen?
  • Miten leikillisyys ja pelillisyys, toiminnallisuus ja omaehtoinen osallistuminen vuorovaikutukseen sekä osallistuminen robotin ohjelmointiin vaikuttavat oppijoiden motivaatioon ja kielelliseen tietoisuuteen?

 

 

Julkaisuja suomeksi

Johansson, M., Maijala, M., Mutta, M. & Veivo, O. (2022). Sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/sosiaaliset-robotit-ja-kielenoppiminen

Johansson, M. (2022). Vuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/vuorovaikutus-ja-kielenoppiminen-sosiaalisen-robotin-kanssa

Veivo, O. (2022). Tehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/tehokas-opettaja-vai-hauska-lelu-sosiaaliset-robotit-kielten-oppimisessa

Maijala, M. & Mutta, M. (2022). Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä? Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/robotti-luokkahuoneen-ekosysteemissa-robotit-kestavan-kehityksen-tavoitteiden-edistajina

Honkalammi, H.-M. (2022). Kokemuksia robotista kieltenopetuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/kokemuksia-robotista-kieltenopetuksessa

Jauni, H. & Jakonen, T. (2022). Etäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/etalasnaolorobotti-rullaa-luokkahuoneeseen-osallistuminen-ja-toimijuus-hybridiopetuksessa

Peura, L. (2021). Mitä uutta kuuluu kouluun? Tempus, 3/2021, 20-21. https://issuu.com/sukol/docs/tempus321/s/12155029