Suurista kivistä muodostettu kehä kampusalueen keskellä.

Lapset mukana havainnoimassa  kampuksen tiloja ja ympäristöä


Oletko huomannut kivikehän ulkona kampusalueen keskellä? Tiesitkö, että Arcanumin aulan lepopaikkoina toimivien taideteoksien taskuista voi löytää yllätyksiä?

Marraskuussa vuosittain järjestettävänä valtakunnallisena Lapset mukaan töihin -päivänä etnologian oppiaine järjesti visuaalista etnografista havainnointia kampusympäristössä. Kulttuurien tutkimuksen oppiaineiden yhteisessä tutkijaseminaarissa jalkauduttiin tutkimaan ja valokuvaamaan kampusta yhdessä lasten ja tutkijakollegoiden kanssa. Tapahtumaan olivat tervetulleita kaikki osallistavista menetelmistä kiinnostuneet yliopistolaiset ja heidän työpäiväänsä osallistuvat lapset.

Harjoituksen ideana oli tutustua visuaaliseen etnografiseen havainnointiin, jota käytetään esimerkiksi tilojen ja paikkojen tutkimuksessa. Menetelmän avulla on mahdollista osallistaa asukkaita ja erilaisten tilojen käyttäjiä. Visuaalisilla menetelmillä voidaan tavoittaa tietoa, joka muilla menetelmillä voisi jäädä katveeseen, sillä visuaalinen tarkastelu auttaa huomaamaan helposti piiloon jääviä seikkoja. Valokuvien avulla on mahdollista kiinnittää huomiota fyysisen ja materiaalisen ympäristön yksityiskohtiin ja toisaalta myös tilojen ja maisemien kokonaisuuksiin. Osallistavan tutkimuksen näkökulmasta menetelmän vahvuutena on sen yksinkertaisuus: valokuvaaminen on helppoa ja kuvien jakaminen onnistuu melko vaivatta digitaalisten alustojen aikana. Kuvaajana voi toimia kuka vain, eikä se edellytä erityistä perehtymistä tai taitoa. 

Pyysimme havainnoijia kuvaamaan suosikkipaikkansa kampuksella ja kiinnittämään huomiota erilaisiin käytäviin, reitteihin ja kulkuväyliin sekä kohtaamisen paikkoihin. Osallistujia rohkaistiin menemään myös paikkoihin, jotka eivät ole ennestään tuttuja. Kannustimme myös pienimpiä tutkimaan ympäristöä, ja heidän kohdallaan mahdollisesti aikuinen huolehti dokumentoinnista.

Humanistisen tiedekunnan rakennuksen Arcanumin aulatilassa on kierrätystekstiileistä valmistettuja taide-teoksia, jotka ovat myös pehmeitä lepopaikkoja.
Arcanumin aulan kierrätystekstiileistä valmistetut lepopaikat olivat lasten suosikkeja.  Kuva: Eerika Koskinen-Koivisto.

Tehtävän jälkeen pidettiin lyhyt purkutilaisuus, jossa väitöskirjatutkija Päivi Leinonen kertoi visuaalisista menetelmistä ja niiden käytöstä sekä valokuvista ympäristön tutkimuksessa. Lopuksi tarkastelimme toteuttamamme visuaalisen havainnoinnin tuloksia. Harjoituksessa otetut valokuvat toivat esille asioita ja paikkoja, jotka muuten ovat saattaneet jäädä huomioitta. Myös lasten mukanaolo toi jokapäiväisiin tiloihin uutta perspektiiviä. Esimerkiksi lasten kanssa kulkeneiden valokuvissa toistui Publicumin edustalla sijaitseva kivikehä sekä Arcanumin aulan tilataideteokset. Kuinka moni aikuinen on pysähtynyt aikaisemmin niiden äärelle kesken työpäivän?

Pohdimme myös menetelmän soveltamisen mahdollisuuksia, sen käyttämistä opetuksessa ja erilaisten osallistujien parissa. Ympäristön havainnointi ja dokumentointi valokuvaamalla eivät esimerkiksi edellytä edistynyttä kielitaitoa. Ohjeiden selkeys on sen sijaan tärkeää. 

Turun yliopiston etnologit ovat käyttäneet ja kehittäneet visuaalisia menetelmiä ja etnografista havainnointia viimeaikaisissa hankkeissa. Syksyllä 2025 alkoi uusi Kohtaamisia kodin rajoilla -hanke, jossa tutkitaan kerrostaloasumisen sosiomateriaalista ympäristöä. Tutkimus kiinnittää huomion erilaisiin kohtaamisiin erityisesti tiloissa, jotka ovat yksityisen ja julkisen rajamaastoa kuten esimerkiksi taloyhtiöiden piha-alueet ja porraskäytävät. Tutkimusaineistona käytetään aistietnografiaa hyödyntäviä kävelyhaastatteluja sekä visuaalista havainnointia. Videoidut aistietnografiset kävelyhaastattelut olivat pääaineistona myös vuosina 2023–2024 toteutetussa Hyvinvoiva Linnakaupunki -hankkeessa. Päivi Leinonen ja Eerika Koskinen-Koivisto ovat myös osallistuneen Helsingin yliopistossa toteutettuun Kokemustietoa kaupunkitutkimuksessa -hankkeeseen, joka julkaisee loppuvuodesta 2025 menetelmäoppaan kokemustiedon tuottamisesta ja käyttämisestä kaupunkisuunnittelussa Urbaria-sarjassa.  

Tietoa kansallisen Lapset mukaan töihin päivän -taustasta.

Eerika Koskinen-Koivisto aloitti etnologian apulaisprofessorina elokuussa 2025. Johanna Latva on etnologian postdoc-tutkija, Päivi Leinonen ja Venla Österberg ovat puolestaan etnologian väitöskirjatutkijoita.

Kuvituskuva: Johanna Latva.

Soihtu

Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu

ISSN 2342-107X

Päätoimittaja:
Heidi Salmi

Toimituskunta