Praktik i ett projekt som bygger broar i Norden
Hur går det med dig?, Hadde du en god helg?, Hvordan ser din arbejdsuge ud?
När en ny vecka gryr i Danmarks huvudstad och man kommer till Föreningarna Nordens Förbunds kontor på måndag morgon får man höra flera olika frågor från sina kollegor – på flera olika språk. Det är nämligen helt normalt vid FNF att man kommunicerar på såväl svenska, norska som danska. På kontoret finns det anställda från varje nordiskt land och därför känns det både meningsfullt och naturligt att utrycka sig på nordiska grannspråk. Det skulle inte ens falla mig in att använda engelska. Min praktik på Norden i skolan, som finansieras av Svenska kulturfonden i Finland, har gjort det möjligt för mig att vara en del av denna fina arbetsmiljö sedan januari i år.
Men vad är Föreningarna Nordens Förbund och Norden i skolan egentligen?
Föreningarna Nordens Förbund är en paraplyorganisation för de nationella Föreningarna Norden. Det finns en nationell förening i varje nordiskt land och självstyrande område. I Finland heter föreningen Pohjola-Norden och på Åland heter den Föreningen Norden på Åland. FNF administrerar också fyra projekt som är Nordjobb, Nordfokus, Nordisk litteraturvecka och Norden i skolan.

Norden i skolan upprätthåller en digital undervisningsplattform som bär samma namn som själva projektet. På plattformen finns det undervisningsmaterial för både grundskolan och andra stadiet, och lärare från hela Norden kan använda materialet gratis när de undervisar i till exempel språk, historia, samhällskunskap, naturvetenskap eller konstämnen. Förutom undervisningsmaterialet finns det även andra funktioner på plattformen som skapar broar mellan de nordiska länderna. En skolklass kan bland annat få en vänklass från ett annat nordiskt land och prata med elever i olika delar av Norden och pröva hur det fungerar med grannspråksförståelsen i Nordisk skolchatt.
Man skulle kunna jämföra det gränsöverskridande projektet Norden i skolan med en symfoniorkester. Uppgifterna eller instrumenterna är av mycket varierande slag men tillsammans leder de till ett fint och enhetligt resultat. De bidrar också till att uppnå ett större och mer allmänt mål. Medan en symfoniorkester försöker förmedla ett vackert musikaliskt budskap till publiken har Norden i skolan som syfte att öka elevers intresse för och förståelse av nordiska språk och nordisk kultur. Hittills har mina arbetsuppgifter handlat bland annat om att granska undervisningsmaterial, översätta texter mellan språk i Norden, vara i kontakt med lärare och hålla presentationer. Dessutom har jag lärt mig hur man skriver projektansökningar och hur organisationen arbetar med att samla in pengar. Jag har verkligen fått uppleva vad nordiskt samarbete och förstärkandet av det innebär i praktiken.

Det behövs förstås flera musiker för att väcka musik till liv. Tillsammans med fem kollegor arbetar jag med plattformen Norden i skolan och utvecklar den vidare.
De nordiska länderna liknar varandra i allra högsta grad men när man betraktar den språkliga situationen är Finland lite annorlunda jämfört med resten av Norden. Finland är tvåspråkigt och de två nationalspråken tillhör helt olika språkfamiljer. Detta kan påverka de finskspråkiga finländarnas motivation att lära sig svenska negativt. Om det nordiska perspektivet betonades mera i svenskundervisningen och generellt i den offentliga diskussionen kunde man antagligen motverka detta. Svenska är ju en nyckel inte bara till Svenskfinland och Sverige utan också till resten av Norden. Detta har jag fått uppleva mycket konkret under mitt år i Köpenhamn.
På grund av att jag har lärt mig svenska var det möjligt för mig att få praktikplatsen vid Föreningarna Nordens Förbund och delta i arbetslivet i Danmark. Den positiva cirkeln slutar dock inte här. Under praktiken har jag kunnat utveckla min kompetens att kommunicera även på de nordiska grannspråken danska och norska och därigenom känna ännu mera samhörighet med andra nordbor. Detta känns fint för mig som har finska som modersmål. Svenska öppnar dörrar till hela Norden!
Som jag skrivit om både i min kandidatavhandling och min avhandling pro gradu är språket ett medel som man kan uttrycka sig med på många olika sätt. Under detta år har jag kunnat fördjupa den teoretiska kunskapen från universitetsstudierna med en praktisk tillämpning av det jag studerat. Man kan lära sig om och arbeta med nordiskt samarbete på så många olika sätt!
Läs mera
Norden i skolan: www.nordeniskolen.org/sv/portal-valg
Föreningarna Nordens Förbund (FNF): www.fnfnorden.org/
Skribenten är alumn i nordiska språk vid Åbo universitet.


