Kokemustieto ja kokemusasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollossa

Opintojakso on tarjolla tutkinto-opiskelijoille.Opintojakso on tarjolla avoimessa yliopistossa.

Miksi asiakkaan ja potilaan kokemuksella on väliä? Miksi meillä on tarvetta kokemusasiantuntijoille?

Kokemusasiantuntijuus-opintojaksolla tarkastellaan kokemustietoa ja siihen perustuvaa asiantuntijuutta postmodernin tiedon rakentumisen, terveyssosiologian ja laadullisen terveystutkimuksen näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan kokemustiedon sovelluksiin ja sen hyödyntämiseen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä.

Opintojakso tukee kokemustiedon ja kokemusasiantuntijuuden kategorioiden ymmärtämistä ja niiden yhdistämistä maallikkotietoa ja -asiantuntijuutta käsittelevään teoreettiseen tutkimukseen. Jakso auttaa ymmärtämään myös kokemustietoon ja kokemusasiantuntijuuteen liittyvien käsitteiden välisiä suhteita sekä kokemusasiantuntijuuden merkitystä eri ympäristöissä. Opintojakso ei anna valmiutta tai pätevyyttä kokemusasiantuntijana toimimiseen.

HUOM: Opintojakso ei ole toistaiseksi tuotannossa.

Opintopistemäärä: 2 op

”Erittäin tärkeä opintojakso sivisote-kenttää ajatellen. Asiakaslähtöisyys voi toteutua vain asiakkaita kuulemalla ja ottamalla heidät mukaan palveluiden suunnitteluun ja toteutukseen.”
-Sote-akatemian opiskelija

Selaa opintojaksoja teemoittain