Kirjahylly täynnä kirjoja. Kuva otettu yläviistosta ja kirjoihin paistaa kirkas auringonvalo.

Syksyllä 2024: Kirjallisuuspiiri suomea opiskeleville lääkäreille

Kirjallisuuspiiri syksyllä 2024

Kirjallisuuspiiri suomea opiskeleville lääkäreille

MISSÄ JA MILLOIN?

Etänä (Zoomissa) torstaisin 12.9.-31.10, klo 16:30-18:30 (yht. 8 tapaamista)

Kirjallisuuspiirin vetäjät: FT Riitta Jytilä, FT Anna Ovaska, LT Sonja Sulkava ja vierailijana kirjailija Alexandra Salmela

MITÄ?

Kirjallisuuspiirissä luetaan suomalaista kaunokirjallisuutta, keskustellaan siitä yhdessä ja kirjoitetaan lyhyitä tekstejä.

MIKSI?

Kirjallisuuspiiriin kannattaa osallistua seuraavista syistä:

– Pääsee lukemaan fiktiota ja pohtimaan sairautta, terveydenhuoltoa ja ihmisyyttä käsitteleviä kertomuksia yhdessä toisten kanssa.

– Kielitaito kehittyy ja pääsee tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin kirjallisuuden avulla.

– Vaihtelun ja virkistyksen vuoksi: kaunokirjallisuuden lukeminen ja luova kirjoittaminen tarjoaa mahdollisuuden ajatella ja kokea uusilla tavoilla.

KUKA VOI OSALLISTUA?

Kirjallisuuspiiri on tarkoitettu aikuisena Suomeen muuttaneille lääkäreille.

Kirjallisuuspiiri ei edellytä esitietoja kirjallisuudesta tai että on lukenut tai kirjoittanut paljon.

Kaunokirjallisuutta luetaan ja siitä keskustellaan ja kirjoitetaan suomeksi arkikielellä. Myös apukieliä (esim. englantia ja muita osallistujien osaamia kieliä) voidaan käyttää tarpeen mukaan.

Kirjallisuuspiirin työskentelytavat ovat: Kaunokirjallisten tekstien lukeminen ennen tapaamisia kotona ja yhdessä tapaamisissa, yhteiset keskustelut ja luovan kirjoittamisen harjoitukset.

KIRJALLISUUSPIIRIN TAVOITTEET

Kirjallisuuspiirin tavoitteena on muun muassa harjoitella taitoa tunnistaa kokemuksia sairaudesta ja sairauteen liittyviä tunteita ja ajatuksia. Tällainen taito on yhteydessä onnistuneeseen potilasvuorovaikutukseen. Toisena tavoitteena on oppia suomen kielestä ja kulttuurista kaunokirjallisuutta lukemalla ja keskusteluiden ja kirjoittamisen avulla. Lisäksi kurssilla tutustutaan narratiiviseen eli kerronnalliseen lääketieteeseen, jossa kirjallisuutta ja lukemista käytetään apuna lääkärin työssä.

MITEN ILMOITTAUDUN?

Jos kiinnostuit, jätä meille yhteystietosi ennakkoilmoittautumista varten täällä (https://bit.ly/s2kirjallisuuspiiri). Varsinainen ilmoittautuminen kirjallisuuspiiriin on elokuussa. Otamme sinuun yhteyttä elokuun alkupuolella! Kirjallisuuspiiri on maksuton.

Yhteydenotot ja kysymykset:

Riitta Jytilä ja Anna Ovaska (riijyt@utu.fi; anna.ovaska@tuni.fi)

Sanoja terveyden tekijöille: Kaunokirjallisuus, terveydenhuolto ja demokratia (Koneen säätiö 2024–2026) -hanke (Turun yliopisto, yhteistyössä Tampereen yliopiston ja Taideyliopiston kanssa)