Tutkimus
Tutkimme fysiikan ja muiden luonnontieteiden opetusmenetelmiä ja oppimista. Haluamme ymmärtää tietorakenteita, joiden varaan fysiikan ymmärrys ja päättely rakentuvat, ja tavoitteemme on tuottaa tietoa opetukselle ja opettajankoulutukselle hyödyllistä uutta tietoa.
Tutkimme myös opiskelijoiden ennakkokäsityksiä, motivaatiota ynnä muita opinnoissa menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Haluamme ymmärtää opinnoissa suoriutumisen lisäksi opiskelijoiden hyvinvointia ja tapoja tukea sitä.
Tutkimusaiheita
Asenteet ja sitoutuminen
Opiskelijat voivat päätyä opiskelemaan omaa alaansa monenlaisista syistä ja samoin monet asiat voivat vaikuttaa siihen, pääsevätkö he opinnoissaan maaliin. Me tutkimme näitä seikkoja eri näkökulmista. Meitä kiinnostaa, miten opiskelijoiden asennoituminen vaikuttaa heidän oppimiseensa ja toimintaansa sekä toisaalta miten nämä asenteet kehittyvät opintojen aikana. Tutkimme myös opiskelijoista itsestään riippumattomien taustatekijöiden merkitystä opinnoissa menestymiseen.
Tiedonesitystavat
Erilaiset tiedonesitystavat eli representaatiot kuten kuvat, kuvaajat, yhtälöt, simulaatiot ja konkreettiset havainnollistusvälineet ovat keskeisiä fysiikassa ja sen opetuksessa. Olemme kiinnostuneita siitä, miten näiden avulla opitaan fysiikan käsitteitä ja kuinka niitä voitaisiin hyödyntää parhaiten oppimisen tukemiseksi. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on yhtäältä esimerkiksi konkreettisten havainnollistusvälineiden ja toisaalta abstraktien symbolisten esitystapojen kuten matemaattisten yhtälöiden erilaiset roolit oppimisessa.
Tieteelliset käytänteet
Tieteellisiä käytänteitä, kuten mallintamista ja selittämistä sekä tutkimuksellisuutta yleisesti pidetään keskeisinä tapoina oppia fysiikan käsitteitä. Meitä kiinnostaa näiden aktiviteettien rooli käsitteiden oppimisessa ja miten näitä aktiviteetteja voidaan käyttää hyvin.
Julkaisujamme
- E. Palmgren et al., Roles of mathematics in physics education: A systematic review, Physical Review Physics Education Research 21, 020602 (2025)
- A. Lichtenberger et al., Learning with multiple external representations in physics: Concreteness fading versus simultaneous presentation. Journal of Research in Science Teaching, 61(9), 2258-2290 (2024)
- T. Hynninen et al., Ongoing effects of pandemic-imposed learning environment disruption on student attitudes, Physical Review Physics Education Research 19, 010101 (2023)
- T. Kokkonen et al., Concreteness fading in learning secondary school physics concepts. Learning and Instruction, 77, 101524 (2022)
- T. Kokkonen & L. Schalk, One instructional sequence fits all? A conceptual analysis of the applicability of concreteness fading in mathematics, physics, chemistry, and biology education. Educational Psychology Review, 33(3), 797-821 (2021)
- T. Kokkonen & T. Mäntylä, Changes in university students’ explanation models of dc circuits. Research in Science Education, 48(4), 753-775 (2018)
- T. Kokkonen, Models as relational categories. Science & Education, 26(7), 777-798 (2017)

