Tutkimus

Tutkimme fysiikan ja muiden luonnontieteiden opetusmenetelmiä ja oppimista. Haluamme ymmärtää tietorakenteita, joiden varaan fysiikan ymmärrys ja päättely rakentuvat, ja tavoitteemme on tuottaa tietoa opetukselle ja opettajankoulutukselle hyödyllistä uutta tietoa.

Tutkimme myös opiskelijoiden ennakkokäsityksiä, motivaatiota ynnä muita opinnoissa menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Haluamme ymmärtää opinnoissa suoriutumisen lisäksi opiskelijoiden hyvinvointia ja tapoja tukea sitä.

Tutkimusaiheita

Asenteet ja sitoutuminen

Opiskelijat voivat päätyä opiskelemaan omaa alaansa monenlaisista syistä ja samoin monet asiat voivat vaikuttaa siihen, pääsevätkö he opinnoissaan maaliin. Me tutkimme näitä seikkoja eri näkökulmista. Meitä kiinnostaa, miten opiskelijoiden asennoituminen vaikuttaa heidän oppimiseensa ja toimintaansa sekä toisaalta miten nämä asenteet kehittyvät opintojen aikana. Tutkimme myös opiskelijoista itsestään riippumattomien taustatekijöiden merkitystä opinnoissa menestymiseen.

Tiedonesitystavat

Erilaiset tiedonesitystavat eli representaatiot kuten kuvat, kuvaajat, yhtälöt, simulaatiot ja konkreettiset havainnollistusvälineet ovat keskeisiä fysiikassa ja sen opetuksessa. Olemme kiinnostuneita siitä, miten näiden avulla opitaan fysiikan käsitteitä ja kuinka niitä voitaisiin hyödyntää parhaiten oppimisen tukemiseksi. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on yhtäältä esimerkiksi konkreettisten havainnollistusvälineiden ja toisaalta abstraktien symbolisten esitystapojen kuten matemaattisten yhtälöiden erilaiset roolit oppimisessa.

Tieteelliset käytänteet

Tieteellisiä käytänteitä, kuten mallintamista ja selittämistä sekä tutkimuksellisuutta yleisesti pidetään keskeisinä tapoina oppia fysiikan käsitteitä. Meitä kiinnostaa näiden aktiviteettien rooli käsitteiden oppimisessa ja miten näitä aktiviteetteja voidaan käyttää hyvin.

Julkaisujamme