Kouluille

TIETOA DWELL-TUTKIMUKSEEN OSALLISTUVILLE KOULUILLE

  • Tutkimus on osa Euroopan tutkimusneuvoston (European Research Council, ERC) rahoittamaa laajempaa projektia.
  • Tavoitteena on tunnistaa ne nuoret, jotka ovat alttiimpia kiusaamisen haitallisille vaikutuksille, sekä löytää terveitä keinoja sosiaalisen tuen hakemiseen.
  • Pilottitutkimus on parhaillaan käynnissä (keväällä 2025) ja varsinainen tutkimus alaprojekteineen toteutetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana.

Mistä on kysymys?

DWELL-tutkimuksessa selvitetään erilaisia haitallisia seurauksia, joita kiusaamisesta voi aiheutua, sekä sitä, millaisilla hallintakeinoilla näitä vaikutuksia voidaan parhaiten lieventää. Vaikka tuen tai avun hakemista toisilta pidetään yleisesti hyvänä asiana, jotkin tuen hakemisen keinot (esimerkiksi liiallinen ongelmista keskustelu ystävän kanssa) voivat jopa vahvistaa ikäviä tunteita ja pahaa oloa. DWELL keskittyy erityisesti siihen, miten nuoret voivat hakea tukea ystäviltään tai vanhemmiltaan hyvinvointia edistävillä tavoilla. Tutkimus tuottaa uutta ja merkittävää tietoa terveistä hallintakeinoista sekä siitä, miten kiusaamisen tai muiden stressitekijöiden haitallisia pitkäaikaisvaikutuksia voidaan lieventää.

Mitä tutkimuksessa tapahtuu?

DWELL-tutkimus toteutetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana. 

DWELL SURVEY. Aineistonkeruu toteutetaan kouluissa kolmena online-kyselynä lukuvuoden 2025–2026 aikana: lokakuussa, tammikuussa ja huhtikuussa. Oppilaiden huoltajilta kerätään tutkimussuostumukset elokuussa (huoltajille lähetetään Wilman kautta pyyntö täyttää suostumuslomake). Oppilaat vastaavat kyselyihin tietoturvallisen, Turun yliopiston tutkimuskäyttöön kehitetyn Wellu-kyselyjärjestelmän kautta. 

DWELL DAILY. DWELL-tutkimukseen osallistuvien koulujen 7.–9.-luokkien oppilaat voivat osallistua marraskuussa kolmen viikon mittaiseen DWELL DAILY-alaprojektiin. DWELL DAILY-tutkimuksessa selvitetään, millaisia hallintakeinoja oppilaat käyttävät kohdatessaan päivittäisiä haasteita, kuten kiusaamista. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat täyttävät muutaman minuutin mittaisen kyselyn tutkimussovelluksessa iltaisin koulupäivän jälkeen. DWELL DAILY-tutkimus toteutetaan kouluaikojen ulkopuolella, mutta osallistujien ohjeistaminen (tutkimussovelluksen asentaminen oppilaiden mobiililaitteisiin) tapahtuu koulussa opettajien valvonnassa. Oppilaat vastaavat kyselyihin tietoturvallisen Avicenna-sovelluksen kautta. Sovelluksen tietosuojailmoitus löytyy täältä.

TOGETHER. Ensimmäisen DWELL SURVEY-kyselyn jälkeen pieni osa oppilaista kutsutaan osallistumaan TOGETHER-alaprojektiin. Projekti toteutetaan kouluaikojen ulkopuolella, eikä sen toteuttaminen edellytä kouluilta mitään toimenpiteitä.
Tutkimuksessa selvitetään, miten ystävät keskustelevat toistensa kanssa tunteistaan tai ongelmistaan, ja millä tavoilla he auttavat toisiaan ratkaisemaan ongelmia tai hyödyntävät muita hallintakeinoja. Oppilaat osallistuvat yhdessä ystävänsä kanssa (edellyttäen, että molemmat ovat saaneet huoltajalta luvan osallistua tutkimukseen) n. 30 minuutin mittaiseen online-tapaamiseen, jossa heitä pyydetään keskustelemaan toistensa kanssa jostakin ongelmastaan, samaan tapaan kuin he normaalistikin keskustelisivat. Oppilaiden huoltajilta kerätään tutkimussuostumukset sähköpostitse marraskuun aikana.

Alta löydät DWELL-tutkimuksen aikataulun:

Kesäkuu/elokuu: oppilaiden nimilistojen toimittaminen
Elokuu: huoltajien tutkimussuostumusten kerääminen 
Lokakuu: ensimmäinen DWELL SURVEY-kysely
Marraskuu: DWELL DAILY-tutkimus (kouluaikojen ulkopuolella)
Tammikuu: toinen DWELL SURVEY-kysely 
Huhtikuu: kolmas DWELL SURVEY-kysely 

Tammikuu–toukokuu: TOGETHER online-tapaamiset (kouluaikojen ulkopuolella, ei edellytä koululta toimenpiteitä)