Tietoa hankkeesta

Kiusatuksi joutumisella on vakavia kielteisiä vaikutuksia nuorten hyvinvointiin. Viimeaikaiset tutkimukset korostavat ruminaation (liiallisen murehtimisen tai ahdingossa vellomisen) olevan keskeinen tekijä kiusatuksi joutuneiden nuorten pitkittyneessä kärsimyksessä. Vaikka sosiaalisen tuen hakemista pidetään yleisesti hyödyllisenä, kannustavien ystävyyssuhteiden on yllättäen havaittu usein johtavan kiusatuksi joutuneiden nuorten huonompaan sopeutumiseen.

DWELL-hanke tutkii yhteisruminaatiota (eli liiallista ongelmista keskustelua ystävän kanssa) selityksenä tälle paradoksille. Erilaisten tutkimusmenetelmien (esim. pitkittäistutkimus, sosiaalinen verkostoanalyysi, päiväkirjatutkimus sekä vuorovaikutustilanteiden havainnointi) avulla pyritään selvittämään yksilöllisiä eroja siinä, miten kiusatuksi joutuminen ja (yhteis)ruminaatio vaikuttavat mielenterveyteen eri aikajänteillä.

DWELL-hanke pyrkii tarjoamaan arvokasta tietoa vanhemmille, opettajille ja terveydenhuollon ammattilaisille tunnistamalla ne nuoret, jotka ovat alttiimpia kiusaamisen haitallisille vaikutuksille, sekä tunnistamalla terveitä keinoja sosiaalisen tuen hakemiseen.

DWELL-hanke sisältää pilottitutkimuksen sekä monimenetelmällisen aineistonkeruun. Pilottitutkimus on parhaillaan käynnissä.

DWELL-hankkeen varsinainen aineistonkeruu toteutetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana. Tutkimukseen osallistuvien koulujen oppilaat vastaavat kyselyyn (DWELL SURVEY) kolmesti lukuvuoden aikana: lokakuussa, tammikuussa ja huhtikuussa. Lisäksi luokilta 7–9 valitaan satunnaisesti oppilaita osallistumaan  DWELL DAILY- ja/tai TOGETHER -alaprojekteihin.

Lisätietoa DWELL-hankkeen eri osista löydät tämän sivun alasvetovalikosta.