Publikationer och presentationer

Vetenskapliga artiklar

Vilppu, H., Laakkonen, E., Laine, A., Lähteenmäki, M., Metsäpelto, R-L., Mikkilä-Erdmann, M. & Warinowski, A. (2023). Learning strategies, self‐efficacy beliefs and academic achievement of first‐year preservice teachers: a person‐centred approach. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00729-x

Vilppu, H., Mankki, V., Lähteenmäki, M., Mikkilä-Erdmann, M. & Warinowski, A. (2022). Debunking the myth of high achievers in Finnish primary teacher education: first-year preservice teachers’ learning strategies and study success. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2047175

Virtanen, P., Metsäpelto R., Lappalainen K. & Laine, A. (2022). Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla. Kasvatus 53 (3).

Kyriazopoulou, M., Metsäpelto, R-L., Pappa, S., Poikkeus, A-M., Tolvanen, A., Galanaki, E. & Mikkilä-Erdmann, M. (under review). Emotional intelligence and teacher self-efficacy of teacher education students: A cross-cultural study in Finland and Greece.

Virtanen, P., Mankki, V., Metsäpelto, R., Tervamäki, N. & Wallinheimo, K. (manuskript under förberedelse). Factors motivating the career choice of first-year student teachers in Finnish ITE programs: Mixed method approach.

Kyriazopoulou, M., Metsäpelto, R-L., Eklund, K., & Muotka, J. (manuskript under förberedelse). Emotional intelligence of teacher education students in Finland and their motivations for choosing teaching career.

Övriga publikationer

Warinowski, A., Mikkilä-Erdmann, M. & Lehto, R. 2023. Opettajankoulutuksen tietovaranto FinTED: tutkimusperustainen kehittäminen yliopistoyhteistyönä. eLIKSIIRI 24.10.2023. Julkaistu verkossa: https://www.eted.fi/eliksiiri-artikkeli/opettajankoulutuksen-tietovaranto-finted-tutkimusperustainen-kehittäminen-yliopistoyhteistyönä

Konferenspresentationer

Kyriazopoulou, M., & Metsäpelto, R-L.  18.-20.6.2022. Emotional intelligence of teacher education students in Finland and their motivations for choosing teaching career. International Conference on Education and New Development. Madeira, Portugal.

Warinowski, A. 13.4.2024. Teachers at the center of a new social contract for education: International insights and practices. Participant of the Invited Panel, International Relations Committee. AERA Conference. Philadelphia, USA.

Övriga presentationer i samband med besöket

11.9.2023: FinTED presentation till undervisningsråd, Marjo Vesalainen, Kirsi Alila och Katri Tervaspalo om Undervisnings- och kulturministeriet

9.11.2023: FinTED presentation till generaldirektör, Minna Kelhä och undervisningsråd, Timo Sinivuori om Utbildningsstyrelsen

3.4.2024: FinTED presentation till undervisningsråd, Jukka Haapamäki om Undervisnings- och kulturministeriet

Warinowski, A. 9.4.2024. Looking inside Finnish Education: Teaching, Teachers, and Teacher Education. Presentation at Boston College, USA.