Hiililounas tulosseminaari: Kotimaisia kasviproteiineja lounaslautaselle

11.04.2024 09:00 - 11:45

Tervetuloa seuraamaan Hiililounas-hankkeen tulosseminaaria.  Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille ja se on erityisesti suunnattu ruokapalveluntarjoajille, tutkijoille, viljelijöille, yrittäjille, sidosryhmien edustajille, medialle sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Aika: 11.4.2024, klo 9.00-11.45

Paikka/etäseurantamahdollisuus: Säätiö Sali, Medisiina D. Kiinamyllynkatu 10, Turku

Tilaisuudessa kahvitarjoilu, sekä mahdollisuus maistella herkkuja, jotka on valmistettu hankkeen kohdekasveja härkäpapua, öljyhamppua, ja hernettä hyödyntäen.

Ohjelmassa:

• Hankkeen asiakaskyselytulosten esittely – kasvisruoan valintatilanteiden helpoksi tekeminen asiakkaille. Otto Selenius, Turun yliopisto, projektiasiantuntija
  • Hiilijalanjälkilaskenta – hankkeen tulosten esittely. Kim Lindfors, Luonnonvarakeskus, tutkija
  • Kasvispainotteisen syömisen lisääminen Suomessa – havaintoja kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksista Hanna Konttinen, Helsingin yliopisto, vanhempi yliopiston lehtori, sosiaalipsykologia.
  • Hiilijalanjälkilaskelmat yleistyvät – haasteet ja mahdollisuudet. Hannele Heusala, Luonnonvarakeskus, tutkija.
  • Kasvisproteiinien tulevaisuuden markkinanäkymät. Suvi Luoma, tutkimusjohtaja Foodwest Oy

Turun yliopiston Ravitsemus- ja ruokatutkimuskeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen yhteishankkeessa laskettiin ensimmäistä kertaa hiilijalanjälki kotimaisille kasviproteiineille: härkäpavulle, herneelle ja öljyhampulle. Lisäksi, yhteistyössä ruokapalveluiden, kokkien, elintarvikekehittäjien ja tutkijoiden kanssa luotiin ammattikeittiöille soveltuvia ilmastoystävällisiä ja ravitsemuksellisesti tasapainoisia reseptejä lounasruokailuun. Näitä reseptejä pilotoitiin useissa lounasravintoloissa ja samalla toteutettiin asiakaskyselyä kasvisruoan valintaan vaikuttavista tekijöistä.

Seminaarissa julkistetaan hankkeen tuloksista kirjoitettu opas, ”Parempia proteiineja lautaselle”, joka sisältää hankkeessa tuotetut reseptit sekä ohjeita ruokapalveluntarjoajille kasvisruoan valintatilanteiden helpottamiseksi asiakkaille. Lisäksi asiantuntijapuheenvuoroissa käsitellään kasvisruoan nykyisiä haasteita, ruoantuotannon ja -kulutuksen ympäristövaikutuksia sekä kasviproteiinien tulevaisuuden markkinanäkymiä ja trendejä.

Tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu viimeistään 8.4.2024