Oppilaan hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen esi- ja perusopetuksessa (HyKe)
Opetushallituksen rahoittama opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutus. Koulutus- ja kehittämishankkeen suunnittelusta, toteutuksesta, ohjaavasta kirjallisesta materiaalista ja kuntayhteistyöstä vastasi Turun yliopiston Brahea-keskus. Osallistujien ohjaus, sisällön suunnittelu ja toteutus toteutettiin yhteistyössä asiantuntijan kanssa.
Koulutus- ja kehittämishankkeen jälkeen:
– osallistujat pystyvät kuvaamaan perusopetuslain ja oppilashuoltolain erot oppilaan koulunkäynnin tuen järjestämisessä
– osallistujat tunnistavat erojen pohjalta normit ja menettelytavat käytännön tilanteissa
– osallistujat ovat tietoisia työyhteisönsä ja kunnan yhteisistä toimintakäytännöistä
Lopputuotoksena kunnat kuvaavat ja tarkentavat opiskeluhuoltosuunnitelman ja kuvaavat opetuksellisen tuen järjestämisen kunnassa.
Koulutuksen sisältö:
Työpaja I Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Työpajatehtävä:
Tarkastele ja arvioi toimintaanne aluksi materiaalin pohjalta. Keskustelkaa tämän jälkeen asiasta työyhteisössänne.
Tehkää lyhyt yhteenveto siitä, miten oppilashuollon monialainen ja suunnitelmallinen yhteistyö toimii teillä kunnan ja koulun tasolla.
- Ovatko suunnitelmat riittävän konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia paikallisia olosuhteita ajatellen?
- Mikä toimii hyvin?
- Nouseeko esille kehittämiskohteita?
Materiaalit: Esko Lukkarinen: Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Työpaja II Yksilöllinen opiskeluhuolto
Työpajatehtävä:
- Miten monialaisen asiantuntijaryhmän toiminta on koulussanne/kunnassa järjestetty ja miten se käytännössä toimii?
- Onko opetussuunnitelmassa tai muussa asiakirjassa paikalliset ohjeet toiminnasta?
- Miten suostumukset huoltajilta ja oppilailta kokoontumiseen ja ryhmän jäsenyyteen hankitaan? Mikä toimii hyvin?
- Nouseeko esille kehittämiskohteita?
Materiaalit: Esko Lukkarinen: Yksilöllinen oppilashuolto
Työpaja III Oppimisen ja koulunkäynnin tuki lain ja opetussuunnitelman perusteiden mukaan
Työpajatehtävä:
Kuvatkaa kuntanne prosessit tehostun tuen ja erityisen tuen osalta:
1.Tehostettu tuki
– Kuka käynnistää prosessin ja miten?
– Opettajan pedagoginen arvio, mitä sen jälkeen?
– Miten toimitaan yhteistyössä moniammatillisesti oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa ennen tuen aloittamista?
– Hops:n laadinta?
2.Erityinen tuki
Kuka tekee aloitteen oppilaan siirtämisestä erityiseen tukeen?
Pedagogisen selvityksen laatiminen, miten etenee vaiheittain?
Päätöksenteko: Kuka tekee?, Kuuleminen?, Päätöksen tiedoksi antaminen ja täytäntöönpano?
3.Tuen järjestämisen kehittämistarpeet?
Materiaalit: Esko Lukkarinen: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki lain ja opetussuunnitelman perusteiden mukaan
Työpaja IV Koulukonfliktit –kurinpitoa, opetuksellista tukea vai oppilashuoltoa?
1.Millainen kurinpitokäytäntö on koulussanne ja/tai kunnassanne?
– Kasvatuskeskustelut, mitä kokemuksia?
– Jälki-istunnot?
– Opetuksen epääminen?
– Voimakeinojen käyttö?
– Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen?
2.Erityiset opetusjärjestelyt, opetuksesta vapauttaminen, onko jouduttu käyttämään, missä tapauksissa
Materiaalit: Esko Lukkarinen: Koulukonfliktit –kurinpitoa, opetuksellista tukea vai oppilashuoltoa?
Työpaja V Opiskeluhuollon ja kolmiportaisen tuen asiakirjat, salassapito ja salassapitosäännökset
1.Mitkä eri ammattiryhmät ja toimijat ovat edustettuna kuntanne oppilashuollon ohjausryhmässä ja oppilaitoskohtaisessa opiskeluhuoltoryhmässä? Miten usein ryhmät kokoontuvat?
2.Millainen henkilöstöresurssi kunnassanne on käytettävissä yksilökohtaiseen opiskeluhuoltotyöhön?
3.Miten oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelmassanne on ohjeistettu yksilöllisen opiskeluhuollon toteuttaminen ?
-psykologi- ja kuraattoripalveluihin ohjaaminen
-konsultoinnit
-monialaisen asiantuntijaryhmän koolle kutsuminen ja toiminta
Materiaalit:
A: Esko Lukkarinen: Opiskeluhuollon ja kolmiportaisen tuen asiakirjat ja salassapito
B: Esko Lukkarinen: Salassapitoa koskevia säännöksiä
Työpaja VI Oppilaan hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen, miten varmistamme oikeat menettelytavat ja oikeusturvan toteutumisen?
1.Mitkä ovat käytännön toiminnan kannalta suurimmat ongelmat kolmiportaisen tuen ja oppilashuollon järjestämisessä?
-Mistä ne johtuvat?
– Mitä toimia tarvittaisiin niiden poistamiseksi?
2.Mitkä ovat ne käytännön toimet, joilla kunnassanne ja oppilaitoksisanne edistetään oppimisympäristöä, joka tukee oppilaiden oppimista ja hyvinvointia? Mitä vielä pitäisi tehdä?
Materiaalit on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Lisätietoja
