Englanti
EKKO-opetusmateriaalit sopivat yläkoulun, toisen asteen ja aikuisten opetukseen. Tehtävien tavoitteena on yhdistää kielen oppiminen ja oppijan tietoisuus kestävästä kehityksestä sekä edistää oppijalähtöisyyttä, muutostoimijuutta ja reflektointia.Materiaalien lähtökohtana on EKKO-hankkeessa kehitetty TLS-malli (Transformative language teaching for sustainability) ja kestävän kehityksen neljä ulottuvuutta ekologinen, kulttuurinen, sosiaalinen ja taloudellinen.
Materiaalissa on sekä opettajan että oppijan kortti. Opettajan kortissa kuvataan tehtävien kestot, Eurooppalaisen viitekehyksen mukaiset taitotasot, kestävyysulottuvuus, johon tehtävät kytkeytyvät, sekä kielet, joille oppijan kortit on tehty. Kestävyysulottuvuus näkyy myös kortin pohjavärissä: Lisäksi kortin alussa määritellään kokonaisuuden kestävyyskasvatus- ja kielitaitotavoitteet sekä kuvataan, millaista valmistautumista opettajan pitää tehdä ennen tuntia.
Tehtäväkokonaisuudet rakentuvat neljästä toistuvasta tehtävätyypistä:
Lämmittelytehtävä
- Teemaan tutustuttava lyhyt aloitustehtävä, esimerkiksi lehtiartikkeli tai peli.
- Oppija saa valmiuksia osallistua aktiivisesti tehtäväkokonaisuuden työskentelyyn tutustumalla aiheeseen ja aktivoimalla esimerkiksi teeman sanastoa.
- TLS-mallin mukaisesti lämmittelytehtävä lisää tietoisuutta käsiteltävästä kestävyysulottuvuudesta ja siihen liittyvästä aihealueesta.
Kielitaitotehtävä
- Tehtäväkokonaisuudessa tarvittavaa kielitaitoa tukevia tehtäviä, esimerkiksi sanasto- ja lauserakennetehtäviä.
- Oppija käyttää kieltä aktiivisesti ja harjoittelee samalla esimerkiksi sanastoa tai tiettyjen rakenteiden tuottamista.
- TLS-malliin pohjautuen kielitaitotehtävät lisäävät tietoisuutta ja taitoja käsitellä tiettyä kestävyysulottuvuutta ja aihepiiriä. Tehtävät ovat mahdollisimman oppijalähtöisiä.
Oppiminen ja muutostoimijuus
- Muutostoimijuutta vahvistavia tehtäviä, esimerkiksi väittelyitä tai mielipidetekstien kirjoittamista.
- Oppija harjoittelee muun muassa kriittistä ajattelua ja aktiivista toimimista esimerkiksi kirjoittamalla, keskustelemalla tai väittelemällä jostakin kestävän kehityksen teemasta.
- TLS-mallin mukaisesti tehtävissä korostuvat sekä oppijalähtöisyys että muutostoimijuus.
Reflektiotehtävä
- Opittua tietoa vahvistavia ja kertaavia aktiviteetteja, esimerkiksi
pohdintatehtäviä ja ajatuskarttoja. - Oppija harjaantuu pohtimaan kriittisesti omia valintojaan kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
- TLS-mallissa reflektointi on olennainen osa oppimistavoitteita, jotta oppiminen ja aiheen käsittely olisi myös kielten opetuksessa kokonaisvaltaista.