Opettajan opas

Kestävää kehitystä edistävän kielten opetuksen ideat ja työkalut on kehitetty professori Minna Maijalan johtamassa Eettisesti kestävä kielten opetus -hankkeessa (EKKO). Materiaalit pohjautuvat tutkimukseen ja hankkeessa kehitettyyn teoreettiseen viitekehykseen, niin sanottuun TLS-malliin (Transformative language teaching for sustainability). Oppaassa esitellään malli ja keskeiset tutkimushavainnot luvuissa 2 ja 3.

Materiaali on tehty täydentämään oppikirjoja ja vähentämään opettajien työtä laatia itse ajankohtaista ja tuntityöskentelyä monipuolistavaa oppimateriaalia. Tähän opettajan oppaaseen on koottu yksi tehtäväkokonaisuus kullekin kestävän kehityksen ulottuvuudelle (ekologinen, kulttuurinen, sosiaalinen ja taloudellinen) sekä yksi holistinen tehtäväkokonaisuus, jossa yhdistyvät kaikki ulottuvuudet.

Tehtäväkokonaisuuksia voi valita kielitaitotavoitteiden tai esimerkiksi koulun tapahtumaviikkojen tai ajankohtaan sopivien vuosipäivien (ks. vuosikalenteri luvussa 5.2) pohjalta. Materiaalia on englannin, espanjan, ranskan, ruotsin, saksan, suomen ja venäjän opettamiseen taitotasoille A1–B2, ja tehtävät sopivat sekä yläkouluun, toiselle asteelle että aikuisopetukseen. Tehtäväkokonaisuudet rakentuvat samanlaisista tehtävätyypeistä, ja ne voi tehdä joko kokonaan tai valita kokonaisuuksista omaan tuntiin, teemaan tai työskentelytapaan sopivat tehtävät. Tässä oppaassa tehtävien idea ja käyttö esitellään luvuissa 4 ja 5 ja varsinaiset tehtävät oppaan lopussa.

Toivomme, että oppaan ideat herättävät intoa ja saavat aikaan iloa sekä innostunutta oppimista ja ajatusten herättelyä. Kielten opetus ja kieltenopettajat ovat avainasemassa kestävän tulevaisuuden rakentajina.

Lataa opettajan opas