Ohjesivu A: Ohjeet opettajalle eli simulaation ohjaajalle

0. Alkuvalmistelut ennen simulaatiota 

  • Ohjaaja valitsee aiheen eli lakihankkeen, jota simulaatiossa käsitellään. Hankkeita voi selailla ja etsiä esim. Lakitutkasta. Sopivia aiheita ovat mahdollisimman konkreettiset muutokset, joista osallistujilla voisi olla näkemyksiä. Esim. 
    • alkoholirajoitukset, 
    • tupakkarajoitukset, 
    • rikoslain muutokset, 
    • oppivelvollisuuden muutokset. 
  • Ohjaaja valmistautuu kertomaan aiheesta olennaiset tiedot osallistujille. 
  • Ohjaaja käy läpi tukikysymykset ryhmille ja tarvittaessa muokkaa niitä sopivimmiksi simulaation aiheeseen.
  • Ohjaaja huolehtii, että osallistujilla on pääsy nettiin simulaation aikana. 
  • Ohjaaja valmistelee sähköisen alustan, jonne osallistujat kirjaavat tietoja (esim. Padlet tms.).
    • Tässä voidaan käyttää mitä tahansa alustaa, johon koulussa on pääsy. Esim. Onedrive, Google Docs toimivat hyvin. Tärkeintä on, että osallistujille voi jakaa linkin yhteiseen tiedostoon tai työtilaan.

1. Johdanto aiheeseen

  • Ohjaaja esittelee päivän lakihankkeen: 
    • Mitä lakia ollaan muuttamassa? 
    • Millaisia muutoksia lakiin ehdotetaan?
    • Mistä asioista osallistujilta toivotaan kommentteja? 
  • Ohjaaja selittää simulaation kulun: 
    • Mihin osallistujat kirjaavat tietoja ja argumentteja? 
    • Milloin alkaa kuulemistilaisuus, eli mihin kellonaikaan mennessä täytyy olla valmista? 

2. Ryhmätyöskentely 

  • Osallistujat jaetaan ryhmiin ohjaajan valitsemalla metodilla.
    • Jos joku työskentelee mieluummin yksin tai parina, hänelle voi ehdottaa toimittajan roolia.
  • Ryhmät etsivät tietoa heille jaettavien tukikysymysten avulla. 
  • Ryhmät valitsevat löytämistään tiedoista (tutkijat) tai keksimistään argumenteista (asianosaiset, eturyhmät) kaikista tärkeimmän ja varautuvat esittämään sen kuulemistilaisuudessa.
    • Toimittaja tekee jutun, jossa hyödyntää ryhmiltä keräämäänsä tietoa. Se voi olla tekstiä, ääntä tai videota.

2.1. Valehtelukortit

Peliin voi lisätä jännitystä valehtelukorteilla. Ne jaetaan etujärjestöjen jäsenille. 1-2 jäsentä kustakin eturyhmästä saa luvan valehdella miten haluaa, joko oman ryhmänsä eduksi tai sitä vastaan. Mahdollisuutta ei ole pakko käyttää.

3. Kuulemistilaisuus 

  • Ryhmät kertovat kantansa lakiehdotukseen (kannattavatko vai vastustavatko) ja esittelevät tärkeimmät perustelunsa.
  • Jos aikaa jää, ohjaaja keskusteluttaa ryhmiä: 
    • Herääkö vasta-argumentteja? 
    • Löytyikö ristiriitaisia tietoja? 

4. Lausuntoyhteenveto

  • Ohjaaja voi laatia lausuntoyhteenvedon simulaation perusteella. 
  • Lausunnon laatimisen voi myös antaa tehtäväksi osallistujille (esim. yksittäinen osallistuja tai ryhmä).
  • Lausuntoyhteenvedossa voi käyttää tietoja, joita ryhmät ovat kirjanneet nettiin sovitulle alustalle ja joita he ovat sanoneet kuulemistilaisuudessa, sekä kuulemistilaisuudessa esitettyjä argumentteja. 
  • Katso lausuntoyhteenvedon malli.

Kommentoi alle, mitä kysymyksiä tai parannushedotuksia sinulla on simulaation ohjeista!

Sinun ei tarvitse käyttää koko nimeäsi eikä antaa sähköpostiosoitetta. Toivomme kuitenkin, että kerrot nimimerkissä tai kommentissa, millaisia ryhmiä ohjaat (esim. 9. luokka, ammattikoulu, lukio).

Ohjeiden sisällysluettelo