Tutustu Kuka säätää? -simulaatioon ja kerro mielipiteesi

Kuka säätää? – lainvalmistelusimulaatio nuorille

Tervetuloa kommentoimaan Kuka säätää? -simulaation versiota 1.0. Kyseessä on luokkatilassa pelattava lainvalmisteluaiheinen roolipeli, jolla on kolme tärkeää tavoitetta:

  1. Oppia, miten lakeihin voi vaikuttaa vaalien välissä.
  2. Ymmärtää tutkitun tiedon merkitys lainvalmistelussa.
  3. Tutustua yhteiskuntatieteisiin tutkimalla politiikan ja oikeuden tekstejä.

Hanketta rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto. Hanke kestää kevääseen 2026 asti, ja sen lopputuotteena on tulostettava pelimateriaali, jota voi käyttää osana yhteiskuntaopin opetusta.

Simulaatiopelin idea: osallistuminen lakihankkeeseen

Kuka säätää? -pelissä simuloidaan lainvalmistelun alkuvaiheita, erityisesti ministeriön järjestämää sidosryhmäkuulemista. Pelin aiheeksi voi valita minkä tahansa suomalaisen lakihankkeen, joita voi selailla esimerkiksi osoitteessa Lakitutka.fi.

Osallistujat jaetaan pelin aikana rooleihin, joita ovat: tutkijat, eturyhmät, asianosaiset ja toimittajat. He perehtyvät ryhmissä lakihankkeen materiaaleihin ja muodostavat lyhyen lausunnon, josta käy ilmi heidän kantansa lakihankkeeseen.

Pelin lopuksi järjestetään kuulemistilaisuus. Siellä osallistujat kertovat kantansa ja käyvät keskustelua hankkeesta.

Ohjeet tiivistettynä

A)      Täyspitkä simulaatioB)      Kevytversio: tekstien tutkimista
Simulaation kesto on 75–90 minuuttia.

  • Osallistujilla on hyvä olla pääsy nettiin simulaation aikana.
  • Simulaation ohjaaja (esim. opettaja) valitsee lakihankkeen, joka on simulaation aiheena.
  • Osallistujat jaetaan 2–5 hengen ryhmiin. Kukin ryhmä valitsee roolinsa:
    • Tutkija
    • Etujärjestö
    • Asianosainen
    • Toimittaja (voi olla myös 1 hengen rooli)
  • Ryhmät
    • kokoavat tietoa ja argumentteja kirjallisesti
    • esittävät tärkeimmän pointtinsa suullisesti kuulemistilaisuudessa
  • Lopuksi ryhmät voivat käydä keskustelua aiheesta, jos aikaa jää.
Kesto 15–45 minuuttia.

  • Ohjaaja valitsee lakihankkeen ja muutaman siihen liittyvän lausunnon.
  • Osallistujat jaetaan ryhmiin
  • Kukin ryhmä tutkii 1–2 lausuntoa ja vastaa esim. kysymyksiin:
    • Kuka on lausunnon tekijä?
    • Edustaako lausunnonantaja jotain ihmisryhmää tai yrityksiä?
    • Mitä lausunnon tekijä tavoittelee?
    • Mitä argumentteja hän käyttää?
    • Millaiseen tietoon esitetyt argumentit perustuvat?

 

 

 

 

Tutustu peliin tarkemmin

Pääset tutustumaan tarkempiin ohjeisiin klikkaamalla sisällysluettelon linkkejä.

 

 

Kommentoi alle, mitä kysymyksiä tai parannusehdotuksia sinulla on simulaation ohjeista!

Sinun ei tarvitse käyttää koko nimeäsi eikä antaa sähköpostiosoitetta. Toivomme kuitenkin, että kerrot nimimerkissä tai kommentissa, millaisia ryhmiä ohjaat (esim. 9. luokka, ammattikoulu, lukio).

Categories: Ohjeluonnos 3/2025

2 vastausta artikkeliin “Tutustu Kuka säätää? -simulaatioon ja kerro mielipiteesi”

  1. Hei,
    testaisin peliä mielelläni 9 luokan lakitiedonryhmän kanssa Rieskalähteen koulussa. Meillä on tunnit keskiviikkoisin klo 13.15-14.50.
    Olisitteko kiinnostuneita tulemaan?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *