Julkaisu: ”Kalevala meidän kaduilla” Menetelmiä aineettoman ja affektiivisen kartoittamiseen

Kulttuurisuunnistelu-hankkeen ensimmäinen vertaisarvioitu artikkeli on julkaistu Yhdyskuntasuunnittelu-lehden teemanumerossa Kulttuuriperintö ja osallistaminen. Artikkelissaan ”Kalevala meidän kaduilla” Menetelmiä aineettoman ja affektiivisen kartoittamiseen hankkeemme tutkijatohtori Laura Seesmeri käsittelee Porin lähiössä Väinölässä toteutettua taidelähtöisiin ja paikkatiedollisiin menetelmiin perustunutta osallistamista sekä erityisesti koululaisten kanssa toteutettua projektia alueen kalevalaisista kadunnimistä. Koululaiset halusivat itse tutkia oman alueensa kalevalaisia kadunnimiä ja näin heidän affektiviinen suhteensa oman alueen kulttuuriperintöön syveni. Artikkeli avaa kahden menetelmän yhdistämistä ja näin saavutetun tiedon syventämistä osana aluekehitystä ja suhdetta omaan kulttuuriperintöön.

Laura Seesmeri:

”Kalevala meidän kaduilla”Menetelmiä aineettoman ja affektiivisen kartoittamiseen

Yhdyskuntasuunnittelu [2022] vol.60:1

Otsikon kuvat: Laura Seesmeri