NARG

Kerronnallisen toimijuuden lukupiirimalli:
sovelluksia kirjastoille, kouluille ja sairaaloille
(Suomen Akatemian hanke, 2025-2026)

Kirjallisuus

Kerronnallisen toimijuuden lukupiirimallista:

Eevastiina Kinnunen, Hanna Meretoja & Päivi Kosonen: Applying the approach of narrative agency. A dialogue between theory, reading group practices, and analysis of participants’ experiences (2024, Narrative Inquiry 34:2).

Hanna Meretoja, Eevastiina Kinnunen & Päivi Kosonen: Narrative Agency and the Critical Potential of Metanarrative Reading Groups (2022, Poetics Today 43:2).

Hanna Meretoja, Päivi Kosonen & Eevastiina Kinnunen: Metanarratiivinen luovan lukemisen lukupiiri ja kerronnallinen toimijuus. Teoksessa Hoitava lukeminen: teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Toim. Päivi Kosonen & Juhani Ihanus (2022, Vastapaino).


Kerronnallisesta toimijuudesta:

Hanna Meretoja: Hermeneutic Awareness in Uncertain Times: Post-Truth, Narrative Agency, and Existential Diminishment. Teoksessa The Use and Abuse of Stories: New Directions in Narrative Hermeneutics. Toim. Hanna Meretoja & Mark Freeman (2023, Oxford University Press).

Hanna Meretoja: Implicit narratives and narrative agency (2023, Narrative Inquiry 33:2).

Hanna Meretoja: Kerronnallista toimijuutta vahvistamassa: narratiivisen hermeneutiikan näkökulmia lukemiseen. Teoksessa Hoitava lukeminen: teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Toim. Päivi Kosonen & Juhani Ihanus (2022, Vastapaino).

Hanna Meretoja: Metanarrativiisuus ja kerronnallinen toimijuus (2019, Avain 16:2).

Hanna Meretoja: The Ethics of Storytelling: Narrative Hermeneutics, History, and the Possible (2018, Oxford University Press).


Lukemisesta:

Eevastiina Kinnunen: Kirjallisuuden ja hyvinvoinnin tutkimus. Teoksessa Lähestymistapoja kirjallisuuteen. Toim. Hanna Meretoja et al. (2024, SKS).

Kati Launis, Aino Mäkikalli & Viola Parente-Čapková: Empiirinen lukemisen tutkimus. Teoksessa Lähestymistapoja kirjallisuuteen. Toim. Hanna Meretoja et al. (2024, SKS).

Aino Mäkikalli, Elias Heikkonen, Kaisa Ilmonen & Päivi Koponen (toim.): Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia (2024, SKS).

Eevastiina Kinnunen: Yhdessä lukeminen, kertomukset ja ympäristö – Luovan lukupiirityöskentelyn mahdollisuuksia ympäristökriisin aikakaudella (2022, Joutsen / Svanen).

Päivi Kosonen & Juhani Ihanus (toim.): Hoitava lukeminen: Teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön (2022, Vastapaino).


Muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta:

Meretoja, Hanna: Illness Trauma, Life-Writing, and Pandemic Storytelling. Teoksessa Pandemic Storytelling. Toim. Jan Alber, Deborah De Muijnck & Jessica Jumpertz (2025, Leiden & Boston: Brill).

Hanna Meretoja: Kontekstualisoiva kertomuksen tutkimus.Teoksessa Lähestymistapoja kirjallisuuteen. Toim. Hanna Meretoja et al. (2024, SKS).

Hanna Meretoja: A dialogics of counter-narratives. Teoksessa Routledge Handbook of Counter-Narratives. Toim. Klarissa Lueg & Marianne Wolff Lundholt (2021, Routledge).