Tutkimusryhmä

Charlotta WolffCharlotta Wolff (FT) on Suomen historian professori ja hankkeen johtaja. Hänen tutkimuksensa ovat ensi sijassa koskeneet 1700- ja 1800-luvun pohjoismaisia eliittejä, valistuksen kulttuurielämää ja kosmopoliittisuutta. Aate- ja kulttuurihistorioitsijana hän on kiinnostunut identiteeteistä ja sosiaalisista käytänteistä, kulttuurisiirroista ja liikkuvuudesta, käsitehistoriasta sekä lyriikasta ja musiikista historiantutkimuksen lähteinä. Suomen Akatemian tutkijana vuosina 2013–2018 hän tarkasteli ranskalaisen laulunäytelmäkirjallisuuden merkitystä julkisen mielipiteen ja poliittisten identiteettien kehittymiselle 1700-luvun Ranskassa ja Skandinaviassa Kööpenhaminan ja Tukholman näkökulmasta. Hankkeessa Ooppera periferiassa? Turku ja Pariisi musiikki- ja teatterikaupunkeina 1790–1840 hän vie kysymystä musiikki- ja teatterielämän merkityksestä porvarilliselle julkisuudelle ja uusille kansalaisihanteille pidemmälle ja tarkastelee eurooppalaisen metropolin ja alueellisen keskuksen taiteellista vuorovaikutusta risteävänä historiana ja aatteiden sirkulaationa.
Yhteys: charlotta.wolff@utu.fi

Topi ArtukkaTopi Artukka (FT) on tutkijatohtori ja on erikoistunut 1800-luvun porvarillistuvan yhteiskunnan, seurallisuuden ja eliitin kulttuurihistorian tutkimukseen. Häntä kiinnostavat erityisesti sosiaalisen kanssakäymiseen ja hierarkioiden muodostumiseen, tilallisuuteen, tapakulttuuriin sekä urbaanin yhteisön rakentamiseen liittyvät kysymykset. Tutkimuksissaan hän hyödyntää niin henkilöiden yksityisaineistoja, kuten päiväkirjoja ja muistelmia, kuin julkisten instituutioiden tuottamia lähdekokonaisuuksia. Hankkeessa Ooppera periferiassa? hän tutkii seurallisuuden ja teatterin välistä yhteyttä ja tarkastelee Turkuun syntynyttä varhaista teatterilaitosta, sen tiloja ja kokemusta erityisesti kosmopoliittisen porvarillisen seuraelämän näkökulmasta.
Yhteys: topart@utu.fi

Johanna IlmakunnasJohanna Ilmakunnas (FT) on kulttuurihistorioitsija, joka tutkii aineellista kulttuuria, perhettä ja sukupuolta 1700– ja 1800-luvun Ruotsissa ja Suomessa, ja hän on Pohjoismaiden historian professori Åbo Akademissa. Hänen tutkimusaiheisiinsa kuuluvat kysymykset arjen käytänteistä ja kokemuksista mikrohistorialliseen näkökulmaan. Hän yhdistää kirjallisia lähteitä, kuten egodokumentteja ja tilikirjoja, visuaalisiin lähteisiin ja esineisiin. Hankkeessa Ooppera periferiassa? hän tutkii taiteellisen työn aineellista, sukupuolittunutta ja kulttuurista historiaa.
Yhteys: johanna.ilmakunnas@abo.fi

Mikko Saira
(FM) on tutkimusavustaja ja projektitutkija. Keväällä 2024 häneltä valmistui pro gradu, joka käsitteli Turun Soitannollisen Seuran järjestämiä hyväntekeväisyyskonsertteja 1790–1808. Tutkimus osoitti, että hyväntekeväisyyskonsertit myötävaikuttivat porvarillisen yleisön yhteisöllisyyden tunteeseen Turussa ja siten määrittivät, ketkä kuuluivat porvarilliseen yhteisöön. Tammikuusta 2025 Saira työskentelee väitöskirjatutkijana hankkeessa Ooppera periferiassa? ja tutkii musiikin sirkulaatiota Pohjois-Euroopassa 1790–1840.
Yhteys: mivasa@utu.fi

Heidi Tähtinen (FM) on väitöskirjatutkija Turun yliopistossa ja Université d’Aix-Marseillessa. Hankkeeseen Ooppera periferiassa? hän tuo tapaustutkimuksen ranskalaisesta libretististä Constance de Salmista (1767–1845) ja hänen pariisilaissalongistaan Ranskan suuren vallankumouksen jälkimainingeissa, mikä liittyy laajempaan kysymykseen seurallisuuden, politiikan ja taiteen välisistä suhteista.
Yhteys: heidi.tahtinen@utu.fi