Om forskningsprojektet
Forskningsprojektet ÖVERSAM kartlägger övergångar och samhörighet med närmiljön för svenskspråkiga ungdomar och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning efter andra stadiets utbildning i olika landskap och välfärdsområden som en del av genomföring av service- och undervisningssystemet. Syftet med vårt projekt är att producera ny information om de förhandlingar som förs när man planerar och genomför övergångar för ungdomar och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning samt hurdan samhörighet med närmiljön dessa övergångar möjliggör.
Som forskningsmetodologi utnyttjas intervjuer och multi-sited etnografi. Med hjälp av intervjuer och etnografiskt fältarbete undersöks hur regionalitet och språket hänger ihop med övergångar som blir möjliga för ungdomar och unga vuxna, vem som förhandlar med vem samt var och hur förhandlingar förs. Dessutom undersöker vi de betydelser övergångar och samhörighet ger till ungdomar och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning får i multidisciplinära förhandlingar som sker i vardag av utbildning och service.
Projektet finansieras av Svenska kulturfonden och Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne (2024-2027).
Tutkimushankkeesta
ÖVERSAM-tutkimushankkeessa tutkitaan ruotsinkielisten kehitysvammaisten nuorten ja nuorten aikuisten siirtymiä ja lähiyhteisöön kuulumista toisen asteen opintojen jälkeen eri maakunnissa ja hyvinvointialueilla osana paikallisia palvelu- ja koulutusjärjestelmän toteutuksia. Tutkimushankkeen tavoite on tuottaa tietoa niistä neuvotteluista, joita käydään kehitysvammaisten nuorten ja nuorten aikuisten siirtymiä suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä siitä, millaista lähiyhteisöön kuulumista nämä siirtymät heille mahdollistavat.
Tutkimusmetodologiana hyödynnetään haastatteluja ja monipaikkaista etnografiaa. Haastattelujen ja etnografisen kenttätyön avulla tutkitaan, miten alueellisuus ja kieli ovat yhteydessä nuorille ja nuorille aikuisille mahdollistuviin siirtymiin, missä ja miten siirtymistä neuvotellaan, kuka neuvottelee ja kenen kanssa. Lisäksi tutkitaan, minkälaisia merkityksenantoja ruotsinkielisten kehitysvammaisten nuorten siirtymät ja niissä mahdollistuva kuuluminen saavat moniammatillisissa, koulutuksen ja palveluiden arjessa tapahtuvissa neuvotteluissa.
Tutkimushanketta rahoittavat Svenska kulturfonden ja Brita Maria Renlundsin muistosäätiö (2024-2027).
Kuva: Hanna Oksanen / Turun yliopiston viestintä