Förstasidan/Etusivu
Forskningsprojektet ÖVERSAM kartlägger övergångar och samhörighet med närmiljön för svenskspråkiga ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning efter och under andra stadiets utbildning. Vi genomför forskningen med hjälp av intervjuer och så kallad multi-sited etnografi (också translokal etnografi). Vi intervjuar både ungdomar och deras vårdnadshavare, lärare och sakkunniga. Enligt intervjuer analyserar vi hur ungdomarnas liv förändras efter utbildning, hurdana möjligheter de har, hur servicesystemet möjliggör olika alternativ och hurdant det är att kryssa fram i systemet. En av aspekter i vår forskning är också regional variation.
Med hjälp av fältarbete vill vi uppfatta hur regionaliteten och språket sammanhänger med övergångar som ungdomar möter, var och hur man förhandlar om övergångar, vem förhandlar om dem och om det sker inofficiell förhandling utöver den officiella förhandlingen. Med hjälp av etnografi undersöker vi de betydelser övergångar och samhörighet ger till ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning får i multidisciplinära förhandlingar som sker i vardag av utbildning och service.
Projektet finansieras av Svenska kulturfonden och Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne (2024-2027).
Tutkimusprojekti ÖVERSAM kartoittaa ruotsinkielisten kehitysvammaisten nuorten siirtymiä ja kuulumista lähiympäristöön toisen asteen opintojen aikana ja jälkeen. Toteutamme tutkimuksen haastattelujen ja monipaikkaisen etnografian avulla. Haastattelemme sekä nuoria että heidän vanhempiaan, opettajia ja asiantuntijoita. Haastatteluiden pohjalta analysoimme, miten nuorten elämä muuttuu koulutuksen jälkeen, mitä mahdollisuuksia heillä on, miten palvelujärjestelmä heille mahdollistaa eri vaihtoehtoja ja millaista tässä järjestelmässä luoviminen on. Myös alueellinen vaihtelu on yksi näkökulma tutkimukselle.
Kenttätyön avulla hahmotamme sitä, miten alueellisuus ja kieli ovat yhteydessä nuorille muodostuviin siirtymiin, missä ja miten siirtymistä neuvotellaan, kuka neuvottelee ja kenen kanssa, ja tapahtuuko virallisten neuvotteluiden lisäksi myös epävirallista neuvottelutyötä. Tutkimme etnografian avulla, minkälaisia merkityksenantoja ruotsinkielisten kehitysvammaisten nuorten siirtymät ja niissä mahdollistuva kuuluminen saavat moniammatillisissa, koulutuksen ja palveluiden arjessa tapahtuvissa neuvotteluissa.
Hanketta rahoittavat Svenska kulturfonden ja Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne (2024-2027).
Kuva: Hanna Oksanen / Turun yliopiston viestintä


