Peruskoulu maaseudun murroksessa

Primary Schools Amidst Rural Transition: Oral History of Village Schools

Kyläkoulujen merkitystä etsimässä muistitietotutkimuksen ja sarjakuvataiteen keinoin

Tässä Koneen Säätiön rahoittamassa hankkeessa (2024-2027) tutkimme kyläkoulua ilmiönä ja kokemuksena. Pureudumme kyläkoulujen merkitykseen maaseudulla peruskouluaikana (1970–2000-luvuilla) eletyn paikan viitekehyksessä.

Hanke on monitieteinen ja yhdistää muistitietotutkimuksen, historiantutkimuksen, kulttuurin-tutkimuksen, yhteiskuntapolitiikan, kasvatustieteen ja sarjakuvataiteen lähtökohtia. Hanke toteutetaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja Turun yliopiston kanssa.

Kysymme, miten koulunkäynti on koettu erilaisilla maaseutualueilla:

  • Tavoitteinamme on ymmärtää kyläkouluja lähihistoriallisena ilmiönä sekä tarjota kokemus-peräistä tietoa tulevaisuuden koulutuspoliittiseen keskusteluun.
  • Hankkeessa haastatellaan noin 80 entistä oppilasta ja henkilökuntaan kuuluvaa Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Karjalassa.
  • Lisäksi keräämme myös kirjoitettuja muistoja.
  • Metodologisesti hanke sitoutuu muistitietotutkimukseen, jolle on tyypillistä kokemusten uudelleentulkinta ja merkityksellistäminen kerrontahetkessä.
  • Sarjakuvataide tuo perinteisen akateemisen tutkimuksen esityskeinojen rinnalle toisenlaisen tavan kiteyttää tutkimustuloksia.
  • Tieteellistä toisin julkaisemista toteutetaan hankkeessa sarjakuva-albumin lisäksi yhteistyöllä Nurmeksen museon kanssa.

Koulumuistot kadoksissa!

Kerro koulumuistoistasi Varsinais-Suomen ja Pohjois-Karjalan maaseutualueilta 1970-2000-luvuilla:

Ajankohtaista

Kuva: Kivistön koulu kevätretkellä Kirkonkylän myllyllä. Vantaan kaupunginmuseo.