Katse, kuva ja kohtaaminen yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa

Peruskoulu maaseudun murroksessa -hankkeen työryhmä ideoi Turun yliopistolla Kasvatustieteiden laitoksella järjestettävän CELE-seminaarin 10.12.2025. Tilaisuuteen hankkeestamme osallistuivat Annukka, Kari, Susanna ja Suvi.

Idea yhteisen seminaarin järjestämisestä lähti tutkimushankkeiden osallistujan näkökulmasta, ja miten tutkijoina voimme eri tavoin tukea tieteen yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Peruskoulu maaseudun murroksessa -tutkimushankkeessa olemme pohtineet haastateltavien osallisuuden tukemista, rekrytoinnin vaikuttavuutta ja esimerkiksi tutkimustulosten moninaista esittämistä. Näiden pohdintojen perusteella kutsuimme koolle Katse, kuva ja kohtaaminen yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa -seminaarin.

Seminaarin mainos

Vierailevana esittäjänä Marjaana Puurtinen Turun opettajankoulutuslaitokselta kuvasi Katse historiaan-tutkimushankkeensa (Suomen Akatemia 2021-2026) kokemuksellisuutta osallistujan näkökulmasta. Monipuolinen aineisto tarjosi myös osallistujalle uudenlaista kokemuksellisuutta ja vaikuttavuutta. Marjaana kuvasi, miten koki inspiroivana huomata tutkimukseen osallistumisen synnyttäneen osallistujissa uusia oivalluksia. 

Kari Korolainen johdatti kuulijat sarjakuvataiteen ja tieteen väliseen keskusteluun. Teoreettisessa puheenvuorossaan hän antoi myös havainnollistavia esimerkkejä siitä, miten hän oli muuntanut omia koulumuistojaan sarjakuvalliseen esitysmuotoon. Karin esitys tarjosi meille Varsinais-Suomen tutkijoille valtavasti uudenlaista lälhestymispintaa tutkimushankkeemme tulosten esittämiseen.

Susanna Leppähaara, Annukka Jauhiainen ja Suvi Jokila valmistelivat esityksen liittyen kesän 2025 aikaisiin yleisötapahtumiin, joissa he kävivät esittelemässä hanketta ja rekrytoimassa tutkimushaastateltavia. Esityksessään he kokeilivat uudenlaista teatteritaiteellista introa, jolla he halusivat havainnollistaa toripisteen rakentumista ja tutkijan tunnetta yleisötapahtumaan matkaamisesta. Esityksen aikana he kuvasivat yleisötapahtumiin liittyviä tiloja, toimijoita ja tavoitteita kokemustensa perusteella.

Seminaarimme esitykset kävivät loistavaa vuoropuhelua keskenään. Kokonaisuus tarjosi kuulijoille oivallisia esimerkkejä siitä, miten osallisuutta voidaan tukea eri keinoin osana tutkimusprosessin eri vaiheita.

Susanna Leppähaara,
väitöskirjatutkija
Turun yliopisto, Kasvatustieteiden laitos 

_____________________________________________________________________

Oletko käynyt koulua tai työskennellyt maaseudun pienessä koulussa Pohjois-Karjalassa tai Varsinais-Suomessa peruskouluaikana 1970 – 2000-luvuilla? 

Osallistu tutkimukseemme, ja kerro koulumuistoistasi vuoden 2025 loppuun mennessä!

Kansikuva: Annukka Jauhiainen. 2025. kotialbumi
Kuva: Piia Åminne.