Koulu vallan ja vastarinnan paikkana

”Wherever there is education, there is power and resistance.”

Kolmen vuoden välein järjestettävä Nordic Educational History Conference (NECH) kokoontui toukokuussa Tukholmaan pohtimaan vallan ja vastarinnan käsitteitä koulutuksessa historiantutkimuksen perspektiivistä. Hankkeestamme Susanna ja Annukka matkasivat tuuliseen mutta kesäiseen Tukholmaan esittelemään metodologista näkökulmaa aiheeseen liittyen. Esityksessä pohdimme pilotoimamme muistelukävelyn merkitystä ja vaikutuksia muistitietoaineiston tuottamiseen. Havaintomme mukaan koulumuistot nousevat elävämmin ja yksityiskohtaisemmin mieleen, kun haastattelu toteutetaan haastateltavan lapsuuden koulumaisemissa. Jäämme innolla odottamaan, miten tulevat kävelyhaastattelut joko vahvistavat tai horjuttavat jotehtyjä havaintojamme.

Keanote-puheenvuoron pitänyt Stephanie Olsen (Tampereen yliopisto) korosti, miten kaikki koulutukseen liittyvä on myös kokemuksellista ja kokemuksia vallasta. Lapsen ja nuoren oma ääni saattaa kuitenkin hävitä, eikä heidän kokemuksensa tai mahdollinen vastarintansa pääse samalla tavalla näkyviin. Historiallisen kokemuksellisuuden esille tuominen voikin olla haastavaa tutkijalle. Olsen pohti tätä metodologista dilemmaa esimerkkiaineiston kautta. Esimerkkinä hän käytti Lontoossa ensimmäisen maailmansodan aikana kirjoitettuja kouluesseitä koululaisten unista. Puheenvuorossaan hän kuvaili, miten tarinat unista kuvastivat koululaisen kokemusmaailmaa, ja miten valta kietoutui tähän kontekstiin.

Susanna esittelemässä muistelukävelyn metodiikkaa.

Kokonaisuudessaan voin sanoa, että näin aloittelevalle kasvatushistorioitsijalle tapahtuma oli äärettömän antoisa. Erityisen tärkeää itselleni oli huomata, että ympärilläni on suuri joukko muita ihmisiä, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita ja tutkimusintressejä, sillä täällä Suomessa tuntuu välillä haastavalta löytää samojen aiheiden kanssa työskenteleviä kollegoita. Kaiken kaikkiaan kasvatushistoriallinen kenttä vaikuttaa olevan hyvinkin elävä erityisesti Ruotsissa. Arvokasta oli myös solmia uusia kontakteja ja vaihtaa ajatuksia mahdollisesta tulevasta tutkijavaihtokohteestani.

Harmillista oli se, etteivät koulumuistot olleet kenenkään toisen konferenssiesityksen aineistona. Olisi ollut mukava päästä vaihtamaan ajatuksia aineistonkeruusta ja analyysistä. Toisaalta tämä vahvistaa käsitystä siitä, ettei pohjoismaista peruskoulujärjestelmää juurikaan tutkita muistitietoaineistojen kautta. Olemme siis uuden äärellä!

Susanna Leppähaara,
väitöskirjatutkija
Turun yliopisto, Kasvatustieteiden laitos 

_____________________________________________________________________

Oletko käynyt koulua tai työskennellyt maaseudun pienessä koulussa Pohjois-Karjalassa tai Varsinais-Suomessa peruskouluaikana 1970 – 2000-luvuilla? 

Osallistu tutkimukseemme, ja kerro koulumuistoistasi vuoden 2025 loppuun mennessä!

 

Kansikuva: Uudenkaupungin museo. 2025. Tukholma; kaupunkikuva.
Kuva: Annukka Jauhiainen. 2025. Kotialbumi.