Työryhmä
FT, dosentti Alina Kuusisto (KTL, UEF), hankkeen johtaja
YTT Pirjo Pöllänen (KTL, UEF)
FT, dosentti Kari Korolainen (KTL, UEF)
KT, tutkijatohtori Suvi Jokila (UTU)
KT, yliopistonlehtori Annukka Jauhiainen (UTU)
KM, FM väitöskirjatutkija Susanna Leppähaara (UTU)
__________________________________________________________________________________________________________

Liperiläinen Alina Kuusisto (dosentti, FT) työskentelee tutkijana Karjalan tutkimuslaitoksella Itä-Suomen yliopistossa. Hän on erikoistunut koulutus- ja alue- ja paikallishistoriaan, ja on tutkinut muun muassa 1800- ja 1900-luvun sosiaalista ja yhteiskunnallista muutosta Itä-Suomessa sekä alueellista yhteistyötä EU:n, Suomen ja Venäjän kontekstissa. Väitöskirjassaan hän tutki 1970-luvun korkeakoulupolitiikkaa.
Mitä puuhastelit ala-asteen välitunneilla?
”Kävin ala-asteeni noin 150 oppilaan vanhassa puukoulussa Paimion kirkonkylän tuntumassa. Välitunneilla hypimme oman luokan tyttöporukalla narua ja twistiä sekä kiipeilimme puomeilla. Muistan myös jännittävät hippaleikit koulun piha-alueeseen kuuluneessa puistikossa sekä istuskelun ja jutustelun lähimpien ystävien kanssa puistikon perimmäisessä nurkassa olleen ison koivun juurella.”
_______________________________________________________________________________________________________

Pirjo Pöllänen on joensuulainen yhteiskuntapolitiikan tutkija, jonka tutkimus kiinnittyy hyvinvointivaltion muutoksiin eri tulokulmista käsin. Hän on tarkastellut hyvinvointivaltion murroksia niin maahanmuuton kuin maaseudun onttoutuvan palveluverkoston näkökulmista. Pöllänen on myös ollut mukana tutkimusryhmässä, jossa on tarkastelu vuoden 2010 yliopistolain muutoksen vaikutuksia yliopistotyöhön. Yhdessä professori Olga Davydova-Minguet’n kanssa hän on kehittänyt ylirajaisen arjen tutkimusperinnettä Suomen ja Venäjän kontekstissa.
Mitä touhusit ala-asteen luokkahuoneessa?
”Luokkahuoneessa Joensuun Hukanhaudan ala-asteella, josta neljännellä luokalla siirryttiin Niinivaaran ala-asteelle, lienen ollut sellainen oppilas, jolle tänä päivänä satelisi ”levonta työskentelyä” Wilma-merkintöjä. Opettajat usein yrittävät saada minua kiinni huonosta tuntiaktiivisuudesta, mutta puheliaana mutta tunnollisena tyttönä pystyin pitämään yllä keskustelukerhoa kaverin kanssa ja seuramaan opetusta ja vastaamaan myös minulle yllättäen esitettyihin kysymyksiin. Kerran muistan, kun rakas opettajani Rauha Torvinen, kysyi että mistä sinä olet Pirjo minulle suuttunut, kun tuntia on mennyt 15 minuuttia, eikä sulla oo vielä juttuja luokkakaverin kanssa pystyssä.”
_________________________________________________________________________________________________________
Salolainen Susanna Leppähaara (FM, KM) työskentelee väitöskirjatutkijana Turun yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa. Häntä kiinnostaa erityisesti kokemuksiin pohjaavat tutkimusaineistot, kuten muistitieto ja kirjeet. Aiemmissa opinnäytetöissään Leppähaara on perehtynyt ympäristökasvatukseen ja inkerinsuomalaisten historiaan.
Mitä puuhastelit ala-asteen välitunneilla?
”Kävin ala-asteeni noin sadan oppilaan maaseutukoulussa silloisessa Suomusjärven kunnassa. Välitunneilla itselleni mieluisinta oli hyppynarulla hyppely. Yhteiseen välituntihyppelyyn osallistuivat lähes kaikki koulun tytöt iästä riippumatta. Hypätessä lausuttiin loruja ja välillä hypittiin jopa kahdella narulla yhtä aikaa.”
Kansikuva: Matti Huuhka. 2010. Helsingin kaupunginmuseo.