22.11.2019 Suvi et al. was granted 3-year, 200 000€ project grant from Emil Aaltonen Foundation to study the role of gut microbiome in adapting to changing environments

Suolistomikrobien rooli sopeutumisessa vaihteleviin ympäristöolosuhteisiin

Näkymättömiä naapureitamme mikrobeja on kaikkialla planeetallamme, ja niillä on tärkeä merkitys mm. terveyteemme. Mikrobiomin merkitys evoluutiossa ja isäntälajin sopeutumisessa vaihteleviin ympäristöolosuhteisiin selkärankaisilla ymmärretään vielä erittäin huonosti. Projektissa tutkitaan mikrobiomin merkitystä sopeutumisessa luonnonpopulaatioissa: vaihtelua mikrobiomissa isäntälajin koko esiintymisalueella, mikrobiomin yhteyttä kelpoisuuteen, ja mikrobiomin roolia sopeutumisessa erilaisiin ympäristöolosuhteisiin, käyttäen esimerkkinä varpuslintupopulaatioita. Projektissa hyödynnetään uusia molekyylimenetelmiä ja mikrobisiirteitä kansainvälisessä, monitieteisessä tiimissä. Projekti auttaa ymmärtämään mikrobiomin merkitystä ilmiasun vaihtelun selittäjänä ja sopeutumisessa nopeasti muuttuviin ympäristöolosuhteisiin. Tutkimustieto tuodaan suurelle yleisölle kansalaistieteen ja monipuolisen tiedeviestinnän kautta.