Nuoret ja lapset liikenteessä

Mistä riskit syntyvät?

Nuorilla on taipumus toimia uhkarohkeasti ja toimia riskeistä välittämättä.  Riskinotto, kuten liikennesääntöjen rikkominen, korostuu sosiaalisissa tilanteissa. Näin siitäkin huolimatta, että nuoret tuntevat liikennesäännöt hyvin.

Murrosiässä vertaisryhmät ja niihin liittyvä vuorovaikutus voivat olla tärkeämpiä kuin riskien arviointi tai vanhempien ja kasvattajien näkemykset. Suhtautuminen vanhempiin ja kasvattajiin muuttuu. Ryhmän paine voi heikentää harkintakykyä ja aiheuttaa tilanteen, jossa nuori tekee jopa uhkarohkeista päätöksiä liikenteessä ja vaarantaa oman tai jonkun toisen hengen.

Kaverit vaikuttavat nuorten riskialttiiseen käyttäytymiseen liikenteessä. Tähän on löydetty tutkimuksissa useita syitä:

1) Nuoret haluavat toimia samalla tavoin kuin kaverit. Tällainen vertaisvaikutus liittyy ryhmän sääntöihin ja ryhmään kuulumiseen

2) Sääntöjen rikkominen voi nostaa nuoren asemaa ryhmässä

3) Ryhmän sääntöihin mukautumisella nuori voi välttää ryhmän ulkopuoliselle jäämisen.

Kehittymiseen liittyvät fyysiset tekijät kuten kasvaminen ja hormonitoiminnan käynnistyminen muuttavat käyttäytymistä. 12-15-vuotiaana murrosiässä fyysinen ulkomuoto, mutta myös ajatukset, tiedot ja taidot kehittyvät ja muuttuvat nopeasti.

Miten riskeihin voisi vaikuttaa?

Nykyisten säädösten mukaan (Suomessa) 15-vuotiaat voivat suorittaa mopo-, traktori- tai moottorikelkkakortin.

1) Nuorten kuljettajien ja matkustajien tulee saada riittävästi tarkoituksenmukaista tietoa liikenteessä liikkumisen vaaroista ja oikeanlaisesta liikenneturvallisuusasenteesta.

2) Riskien tunnistaminen on tärkeää, kuten nopeus, ajoa häiritsevät ulkoiset tekijät, päihteet ja väsymys.

3) Nuorten kuljettajan tai matkustajan on kyettävä tekemään itsenäisiä päätöksiä ja tarvittaessa vastustamaan turvallisuuden kannalta negatiivista vertaispainetta.

4) Liikenneturvallisuusasiat koskevat kaikkia nuoria: pyörällä tai jalan liikkuvia mutta myös itse ajavia ja kavereiden kyydissä matkustavia.