Yritysmessut yliopisto-yritysyhteistyön osana
Luomassa uudenlaista opiskelija-yritysyhteistyötä Satakuntaan
Yksi SaMBa-hankkeen tavoitteista on kehittää yliopistokoulutuksen ja yritysten välistä vuorovaikutusta erityisesti lähiopetuksen osalta. Erilaisia tapoja edistää yritysten ja yliopistokoulutuksen välistä vuorovaikutusta on olemassa lukuisia, tässä kirjoituksessa tarkastellaan yritysmessuja yhteistyötapana.
Porin yliopistokeskuksen aulassa järjestettiin 10.9.2025 SaMBa-hankkeen ja Yrittäjämäinen liiketoiminta -kurssin opetuksen kanssa yhteistyössä yritysmessut. Messujen ensisijainen kohderyhmä olivat syksyllä opintonsa aloittaneet Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön uudet opiskelijat. Myös kaikki muut yliopistokeskuksen opiskelijat oli kutsuttu mukaan tapahtumaan.
Tapahtuman alussa oli pääasialliselle kohderyhmälle suunnattu keynote-puheenvuoro, jonka jälkeen opiskelijat pääsivät kiertelemään ja juttelemaan aulassa odottaville 12 yrityksen ständeillä odottavien yritysedustajien kanssa. Tapahtumaan osallistuneita henkilöitä oli kaikkiaan yli 100, joista n. 65 ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita. Tapahtuman jälkeen kaikille osallistujille lähetettiin palautekysely. Palautekysely oli avoinna 11.-25.9.2025.
Täysin anonyymisti toteutettuun palautekyselyyn vastasi 20 henkilöä. Pääosa vastaajista (70 %) ilmoitti osallistuneensa messuille yrityksen edustajana. Koska opiskelijoiden vastauksia on vain 20 prosenttia annetuista vastauksista, edustavat annetut palautteet hyvin pitkälti yritysten näkökulmaa asiaan. Välittömästi tapahtuman jälkeen jututettujen opiskelijoiden näkemykset vastasivat kuitenkin pitkälti kyselystä saatuja palautteita.

Kaikki palautekyselyyn vastanneet olivat valmiita suosittelemaan tapahtumaa toisille opiskelijoille tai kollegoilleen erittäin todennäköisesti (60 %) tai hyvin todennäköisesti (40 %).
Yleisesti ottaen tapahtuman koettiin olevan onnistunut, sillä kaikki vastaajat pitivät tapahtumaa vähintäänkin hyvänä.

Kyselyyn vastanneet olivat hyvin yksimielisiä myös siitä, että tapahtuma oli järjestetty hyvin ja sen kesto, 2,5 tuntia, oli juuri sopiva tällaiselle tilaisuudelle. Sen sijaan osa vastaajista (10 %) olisi kaivannut tilaisuudesta enemmän ennakkotietoja.

Positiivinen suhtautuminen järjestettyihin messuihin jatkui kyselyn avoimissa vastauksissa, joissa niin yritysten edustajat, opiskelijat kuin yliopiston henkilökuntakin pitivät osapuolten kohtaamista hyvänä:
Oli mahtavaa tavata opiskelijoita kasvotusten ja kertoa heille yrityksemme tarjoamista mahdollisuuksista eri vaiheissa opiskelijoiden ura-/opiskelupolkua.
Pääsi puhumaan eri yrityksille ja oppimaan mahdollisista työ ja harjoittelu mahdollisuuksista.
Selkeät järjestelyt, aikataulu piti tarpeeksi hyvin, ja tapahtumassa oli hyvä fiilis.
[Keynote] puheenvuoro oli erittäin onnistunut ja tilanteen henkeen sopiva. Ständeillä kävi vilkas puheensorina, kun opiskelijat kiertelivät niillä. Tapahtuma oli erittäin tärkeä opiskelijoiden sitouttamiseksi maakuntaan.
Nyt järjestetyt yritysmessut olivat ensimmäiset laatuaan Porin yliopistokeskuksella. Vaikka messupalaute oli pääosin positiivista, pieniä kehityskohteitakin tuli palautteessa ilmi. Yritysmessujen kohdalla huomiota toivottiin kiinnitettävän seuraavalla kerralla ainakin:
- Keynote-puheenvuoron tai muuhun sopivaan yhteyteen kaivattiin osallistuvien yritysten lyhyttä esittelyä
- Yritysedustajiin: osalla ständeistä koettiin olevan vielä liian uransa alussa olevia esittelijöitä. Koettiin, etteivät he pystyneet aina kertomaan yrityksestä ja sen toimialasta riittävästi
- Osa opiskelijoista jäi kaipaamaan yritysesitteitä kotiin luettavaksi. Jaettu materiaali muistuttaisi yrityksestä vielä tapahtuman jälkeenkin
- Tilan ahtaus ja akustiikka saivat myös joitakin mainintoja
Yhdessä vastauksessa pohdittiin ensisijaista kohderyhmää:
Mielestäni toinen ajankohta olisi voinut ollut hieman parempi. Opiskelijoilla oli kuukauden verran opintoja takana, niin mielestäni tämä tuli liian äkkiä. Uskoisin, että opiskelijat saisivat enemmän irti tapahtumasta, jos tapahtuma olisi vaikka toisen vuoden opiskelijoille, kun pääaine on valittuna.
Näiden ensimmäisten messujen kohderyhmäksi oli valittu vasta-aloittanut ensimmäinen vuosikurssi. Monet opiskelijat ovat kotoisin Satakunnan ulkopuolelta, joten heidän haluttiin saavan heti opintojen alussa kuvaa alueella toimivista yrityksistä. Opiskelijoille vinkattiin myös siitä, että heidän kannattaa keskustella yritysten edustajien kanssa myös siitä, millaista osaamista yrityksen toimialalla tarvitaan. Tällaisella keskustelulla voi olla vaikutusta myös siihen, minkä pääaineen opiskelija myöhemmin valitsee. Myös jo pidemmälle opinnoissaan ehtineet opiskelijat oli kutsuttu mukaan osallistumaan messuille. Messujen sijoittumisella heti alkusyksyyn haluttiin myös ehkäistä mielikuvaa kesätyörekrytointimessuista. Messujen ajankohta lukuvuoden sisällä on kuitenkin pohtimisen arvoinen asia.
Palautteenannon yhteydessä kysyttiin myös siitä, millaista yritys-yliopistoyhteistyötä toivottiin jatkossa olevan. Esiin tulivat perinteiset yritysvierailut, yritysesittäytymiset ja yhteiset projektit. Uudempina ideoina tulivat esiin
- messuihin liittyen yritysesittelyt yliopiston sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä tai aulassa
- toivottiin myös, että opiskelijat saisivat olla säännöllisesti yhteydessä yrityksiin, jotta alueen yritykset tulisivat opiskelijoille tutuiksi
- yhteistyötä, jossa yhteystiedot, ideat, ratkaisut ja raha vaihtaisi omistajaa.
Viimeisen kohdan maininneen vastaajan perustelu kuului seuraavasti
Meillä on läjäpäin valtavan osaamisen ja tietotaidon omaavia opiskelijoita, mutta opinnot estävät tehokkaan työskentelyn käytännössä kokonaan. Satakuntalaisilla yrityksillä olisi mahdollisuus ottaa tämä osaaminen omaan haltuunsa kohtuullisilla korvauksilla ja samalla olla luomassa Suomen ensimmäistä ja tehokkainta opiskelija-yritysyhteistyötä.
Myös tästä oli yritysmessuilla kyse: tarkoitus on, että kaikki osapuolet niin yritykset, opiskelijat, yliopisto kuin Satakunnan alue hyötyvät yhteistyöstä.
Kaikkien yhteinen toive tuntui olevan:
Nämä messut voisivat toistua!
Saadun palautteen perusteella voidaan todeta yritysmessukonseptin toimineen opiskelijoiden ja yritysten kohtauttamiskeinona hyvin. Messujärjestämisen pitkän aikavälin tavoitteena oli saada opiskelijoita jäämään Satakuntaan vielä valmistumisensa jälkeenkin. Tämän tavoitteen osalta varmuus yritysmessujen onnistumisesta saadaan kuitenkin vasta muutaman vuoden kuluttua.
Osallistujien toive tullaan joka tapauksessa toteuttamaan: yritysmessut järjestetään jälleen ensi vuonna!
