Työn mielekkyys

Keskeiset toimenpidekohteet:

Vastuiden selkeä määrittely

Vastuiden selkeä määrittely luo rajoja ja ennakoitavuutta työelämään. Tämä parantaa suoraan työhyvinvoinnin kokemusta päivittäisessä toiminnassa.

HYVÄKSI TODETTU: Ammattinimikkeittäin kootut tehtäväkansiot ja tehtävänkuvaukset voivat olla ratkaisu vastuiden hahmottamiseen ja myös edelleen kehittämiseen.

Työn merkityksellisyys ja ilo

Työn merkityksellisyys muodostuu tunteistä, että työntekijä on osa yhteisöä, osa kokonaisuutta, pystyy toteuttamaan omia vahvuuksiaan ja arvojaan. Työn merkityksellisyys lisää työorganisaation veto- ja pitovoimaa.

HYVÄKSI TODETTU: Intranetissä käytössä oleva positiivisten uutisen kanava; tiedotetaan onnistumisista työyhteisössä. Tämä saattaa aiheuttaa positiivisten asioiden miellyttävän kierteen.

Riittävä koulutus ja perehdytys tehtäviin

Hyvä koulutus ja perehdytys integroi uuden työntekijän nopeammin työyhteisöön ja lisää työn mielekkyyttä. Näiden molempien voidaan katsoa olevan myös jatkuva prosessi tulevaisuudessakin.

HYVÄKSI TODETTU: Koulutusta voidaan suorittaa myös etänä ja sisäisesti esimerkiksi intran kautta. Koulutus jatkuu koko työsuhteen ajan. Koulutus voi sisältää vaikka erilaisten sertifikaattien suorittamista. Jonkinlainen oma perehdytysjärjestelmä tuo ryhtiä toimintaan.

Ajankäytön hallinta

Nykypäivän hektinen työelämä lisää entisestään tarvettä ajankäytön suunnittelulle ja tehokkaalle toiminnan organisoinnille.

HYVÄKSI TODETTU: Vuosikellon käyttö ryhdittää toimintaa. Autonomisen työvuorosuunnittelun käyttö voi listätä työn hallinnan tunnetta.

Työnohjaus

Työnohjauksella voidaan lisätä yksilötason työn personointia ja samalla työhyvinvointia.

HYVÄKSI TODETTU: Työnohjaustoiminnan käyttäminen säännöllisesti. Henkilökohtaisen työhyvinvointisuunnitelman laatiminen.

Työn joustavuus

Kaikki työn joustot lisäävät henkilötasolla koettua vaikutusmahdollisuutta ja samalla merkityksellisyyttä.

HYVÄKSI TODETTU: Hyviksi todettuja joustoja ovat mm. työaikaan ja työn tekmisen paikkaan liittyvät joustot. Hybridityö ja monipaikkainen työ lisäävät myös työn ja vapaa-ajan yhdistämisen mielekkyyttä.

Psykologinen turvallisuus

Psykologinen turvallisuus on kokemus siitä, että ideoiden, kysymysten ja virheiden esiintuominen on turvallista työyhteisössä. Työntekijällä on myös mahdollisuus kehittää toimintaa.
HYVÄKSI TODETTU: Hyvä palautejärjestelmän käyttö työyhteysössä jonka palautteita myös käsitellään systemaattisesti antaa työntekijälle tunteen, että hänen viestinsä on tärkeä.

Omista rajoista huolehtiminen

Selkeät vastuut luovat rajoja (vrt. kohta vastuiden selkeä määrittely).