Arvot

Keskeiset toimenpidekohteet:

Omien arvojen tiedostaminen

Työntekijän omien arvojen syvällinen tiedostaminen on tärkeää paitsi hänelle itselleen myös organisaatiolle. Ei ole kummankaan etu että yritys ja sen työntekijä toimivat arvoristiriidassa keskenään.

HYVÄKSI TODETTU: Yritys voi järjestää työntekijöilleen koulutusta ja teemoitettuja työpajoja arvoperusteisiin podintoihin.

Työnantajan arvojen ymmärtäminen

Vaikka organisaatiot eivät ole itsenäisiä toimijoita ilman työntekijöitään, on yhtenäinen organisaatiokulttuuri kuitenkin yrityksille tyypillistä. Arvojen näkyvä esilletuonti mahdollistaa niiden arvioinnin ja ymmärtämisen tarvittavalla tasolla.

HYVÄKSI TODETTU: Yrityksen kannattaa perhdyttää kaikki työntekijänsä organisaation arvojen syvälliseen ymmärtämiseen ja sisäistämiseen. Kehittämispäivät työpajoineen voivat olla yksi foorumi tämän tyyppiselle toiminnalle

Työntekijän ja organisaation arvojen kohtaaminen

Parhaimmassa mahdollisessa tilanteessa organisaation noudattamat arvot ja työntekijän henkilökohtaiset arvot ovat samat tai vähintään sopusoinnussa keskenään. Tämä poistaa arvoristiriidat ja saa työn mielekkyyden korkealle tasolle.

HYVÄKSI TODETTU: Mainio työkalu haastaa tutkimaan mahdollisia arvoristiriitoja on työntekijän irtisanoutumistilanteessa suoritettava lähtöhaastattelu. Kun hyvässä hengessä tehty, luottamuksellinen keskustelu tehdään työnantajan ja työntekijän välillä, se voi tuoda esiin kipukohtia organisaation toiminnassa aivan uudella tavalla riippuvuussuhteen poistuttua.