Motivointi ja tuki

Keskeiset toimenpidekohteet:

Uuden henkilön vastaanottaminen ja sitouttaminen

Hyvä työhön perehdytys sitouttaa työntekijän paremmin työyhteisöön ja tekee työssäolosta mielekästä heti alusta alkaen. Määritelty perehdytysohjelma luo varmuutta esihenkilölle perehdytyksen suorittamiseen ja varmistaa sen tasalaatuisuuden kaikissa tilanteissa.

HYVÄKSI TODETTU: Esihenkilön lisäksi työhön prehdytystä ja työyhteisöön integroitumista voi suorittaa eräänlainen kummihenkilö, joka ottaa vastuun uuden työntekijän tutustuttamisesta työyhteisöön ja sen erilaisiin tapoihin.

Olla tavoitettavissa, läsnä, kuunnella

Asioihin tarttuminen ja selvittäminen

Työnjohdollisesti on hyvä tarttua ongelmatilanteisiin mahdollisimman pian. Esihenkilöllä on myös työturvallisuusvastuu työhyvinvoinnin toteutumisesta. Nopea reagointi lisää myös alaisten luottamusta työnjohdon toimintaan ja parantaa mahdollisuuksia asian selviämiseen nopeasti.

HYVÄKSI TODETTU: Työterveyshuolto voi olla avuksi esimerkiksi neuvotteluissa poikkeamatilanteissa.

Rohkaiseminen ja kannustaminen

Rohkaiseminen ja kannustaminen auttavat henkilökohtaisen työkyvyn ylläpitämiseen lisäämällä työhyvinvointia. Tähän liittyvät kiinteästi avun tarjoaminen ongelmatilanteissa. Koko työyhteisön kannustaminen yhteisölliseen toimintaan kollegoita kohtaan saa aikaan hyvän kierteen yhteisöllisyydessä.

HYVÄKSI TODETTU: “Kuukausittaisissa “kuukausikamareissa” keskitytään työyhteisön hyvinvointitekijöihin ja nostetaan esiin hyviä käytöntäjä muidenkin kokeiltavaksi. Toimii.”

Auttaminen ja tuen tarjoaminen

Kts. rohkaiseminen ja kannustaminen

Palautteen antaminen

Palautteen antaminen on yksi työnjohdollinen toimi. Palaute voi olla positiivista tai negatiivista, mutta aina kehittävää, rakentavaa, suoraa ja ystävällistä. Palutteella toivotaan saavutettavan toivottu positiivinen korjausliike ja työn imun lisääntyminen.

VINKKI: Palaute tulisi olla suoraa ja oikeaaikaista. Jokainen työntekijä, myös esihenkilö, kaipaa työstään palautetta.

Sosiaalisten taitojen kehittäminen

Sosiaaliset taidot ovat yksi työelämätaidoista. Johtotehtävässä toimiessa ainakin jonkinlainen “sosiaalinen silmä” on välttämätöntä. Sosiaalisia taitoja on kuitenkin aina mahdollista kehittää. Sekä esimiestaidot, että alaistaidot ovat osa sosiaalisten taitojen kenttää.

VINKKI: “Tunneälykkyyden kehittäminen on ollut hyvä keino perehtyä sosiaalisiin taitoihin.”

Pelisäännöistä ja toimintatavoista huolehtiminen

Sosiaalisesti toimiva työyhteisö vaatii selkeät ja reilut pelisäännöt toimintansa tueksi. Esihenkilö voi toimia kapellimestarina, mutta sääntöjen on hyvä olla koko työyhteisön yhdessä laatimat.

VINKKI: Työyhteisössä on huomioitava myös kirjoittamattomat säännöt ja toimintatavat, hiljainen toimintakulttuuri. Tämä on usein merkitsevämpi kuin “oikeat säännöt”.

Roolien ja vastuiden pitäminen

Kts.kohta “työn mielekkyys”

HYVÄKSI TODETTU: Selkeiden työnkuvien määrittely auttaa organisaatiota jäsentämään toimenkuvia.