Mielikuva työpaikasta

Keskeiset toimenpidekohteet:

Ulkoisen brändin luominen ja ylläpitäminen

Organisaation positiivinen brändimielikuva lisää sen huokuttelevuutta, luottamusta, tuottavuutta ja kiinnostavuutta. Bränsi muodostuu monista tekijöistä kuten maineesta, visuaalisesta ilmeestä, brändilupauksesta jne. Hyvämaineinen organisaatio onnistuu myös palkkaamaan parhaimmat työntekijät.

HYVÄKSI TODETTU:  Hyvä viestintä sekä sisäisesti että ulkoisesti lisää organisaation vaikuttavuutta ja luottamusta ja lisää hyvää mielikuvaa.

Henkilökunnan ylpeys työpaikastaan

Henkilökunnan työpaikkaylpeys on kuin sivutuote muista hyvistä asioista; positiivisesta työhyvinvoinnista, ME-hengestä, arvostavasta asenteesta, hyvästä viestinnästä. Tyytyväinen työntekijä myös viestii mielellään työ ulkopuolellakin hyvästä työpaikasta ja tämä taas lisää työpaikan vetovoimaisuutta.

VINKKI: Ota henkilökunta mukaan suunnittelemaan organisaation viestintää.

ME -hengen kehittäminen

Hyvä ME-henki lisää tietysti viihtymistä työympäristössä. Se säteilee myös ulospäin organisaatiosta; tuossa työpaikassa on henkilöstön hyvä olla, tuolla asiat sujuvat. ME-hengen luomisen ja lisäämisen tavat riippuvat organisaation jäsenten toiveista ja tavotteista. Koko henkilöstön toiveita kannattaa kuunnella ja ottaa huomioon.

HYVÄKSI TODETTU: Esimerkkinä työyhteisön tai oman tiimin WhatsApp tai Signal ryhmä jossa tieto kulkee epävirallisesti ja sujuvasti oikeaan aikaan.

Positiivisuuden välittäminen ulospäin

Positiivinen ME-henki välittyy organisaatiosta myös sen ulkopuolelle, samoin kuin huonot tekijät. Organisaation jäsenet voivat yhdessä miettiä keinoja joilla pyritään rakentamaan hyvää mielikuvaa myös ulospäin.

HYVÄKSI TODETTU: Sosiaalisen vastuullisuuden teemojen tukeminen organisaation toimilla voisi olla vaikka sponsorointi lasten ja nuorten toiminnan tukemiseen tai kesätyöpaikkojen järjestäminen nuorille.

Hyvästä viestinnästä huolehtiminen

Hyvä viestintä on sekä ulkoisen viestinnän hallintaa, että sisäisen tiedonkulun varmistamista henkilöstölle. Molemmat osa-alueet ovat tärkeitä omalla tavallaan.

HYVÄKSI TODETTU: Uutiskirje säännöllisin väliajoin voi olla tiedotuskanava myös henkilöstön suuntaan. Siinä voidaan käydä läpi työyhteisön ajankohtaisten asioiden lisäksi myös esimerkiksi johtoryhmän terveiset tai alaan liittyvää yleistä tiedottamista. Uutiskirjeen on hyvä olla napakka ja selkeä ja helposti luettavissa.