Koko työyhteisö

Keskeiset toimenpidekohteet:

Myönteinen asenne

Myönteinen asenne kaikkien työntekijöiden kesken saa koko yhteisön kukkimaan. Se lisää työn mielekkyyttä ja työn imua. Asenne osoittaa aitoa arvostusta kanssaihmisiin yhteisössä.

HYVÄKSI TODETTU: “Meillä on otettu käyttöön ylimääräinen juttutuoki kerran kuussa; vietämme koko yhteisön yhteisen kahvitauon ja jaamme onnistumisia työyhteisössä viimeisten viikkojen ajalta”

Avoin vuoropuhelu joka suuntaan

Avoimuus, luottamuksellisuus ja virtaava kommunikointi ja vuoropuhelu koko yhteisön kesken lisää työhyvinvointia. Suomen uuden yhteistoimintalain tavoitteena oli lisätä tätä vuoropuhelua jo lainvoimaisesti kaikilla työpaikoilla.

HYVÄKSI TODETTU: Vuoropuhelun sytemaattiseen säilymiseen työyhteisön arjessa kannattaa luoda erilaisia pysyviä käytäntöjä.

Uusien työntekijöiden vastaanottaminen

On mukavaa tulla uudelle työpaikalle, vielä vieraaseen työyhteisöön, kun tuntee olonsa tervetulleeksi heti alusta alkaen. Työyhteisölle on hyvä luoda jonkinlainen protokolla aina uuden työntekijäm mahdollisimman hyvään perhdyttämiseen ja vastaanottamiseen.

HYVÄKSI TODETTU: Tietynlainen kummitoiminta uudelle työntekijälle on paikallaan. Näin uusi henkilö pääsee työpaikan kulttuuriin mahdollisimman helposti ja nopeasti kiinni.

Asiakkaiden vastaanottaminen

Kaikki lähtee vuorovaikutuksesta. Tärkeää on aito kohtaaminen ja läsnäolo. Asiakaskohtaaminen voi tänä päivänä olla myös digitaalinen tapahtuma joka tuo asiaan erilaisia haasteita.

HYVÄKSI TODETTU: Aktiivisuus, asiakkaan aito kuunteleminen ja ammattimaisuus. Sillä pääsee pitkälle.

Erilaisuuden huomioon ottaminen

Erilaisuutta työyhteisössä voi olla moninaisissa tilanteissa; elämäntilanteet siviilelämässä muuttuvat, eri-ikäisten työhyvinvointi vaatii erilaisia asioita, taustat työntekijöillä voivat olla hyvinkin erilaisia. Näiden asioiden huomioiminen ja varhainen ennakointi parantavat työpaikan työhyvinvointia ja resilienssiä.

HYVÄKSI TODETTU: Työkykyjohtamisen tehokkaalla toteutuksella huomioidaan erilaiset elämäntilanteet ja työntekijät.

Ei jätetä ketään yksin

Työtaakat tai muut työpaikan olosuhteet voivat olla joskus ongelmana työyhteisöissä. Työyksinäisyys voi lisäätyä myös etätyön kautta. Näiden tekijöiden huomioiminen on paitsi työnjohdollinen myös koko työyhteisön yhteinen asia.

HYVÄKSI TODETTU: “Työnohjauksessa on meillä mahdollisuus keskustella tällaisestakin asiasta”

Epäkohtiin puuttuminen

Työssä esiintyviin epäkohtiin liittyvä varhainen puuttuminen edesauttaa hyvää työhyvinvointia ja yhteisön koko toiminnan mielekkyyttä.Epäkohta voi olla fyysinen, esimerkiksi jokin työturvallisuuteen liittyvä asia tai psyykkinen kuten kiusaamistilanne tai häirintä. Yhteisön on tärkeää tietää miten epäkohdista voidaan raportoida.

HYVÄKSI TODETTU: Erityinen eettinen kanava epäkohdista ilmoittamiselle on selkeä ja toimiva käytäntö työyhteisössä.

Palaverikäytäntöjen kehittäminen

Palverit ovat olennainen osa arkea monessa työyhteisössä. Kaikkien kannalta on tärkeää, että ne sujuvat jouhevasti. Suunnitelmallisuus ja luottamuksellinen ilmapiiri ovat ensiarvoisen tärkeitä osia hyvän palaverin muodostumiselle. Oikeat ihmiset, oikea-aikaisuus ja kunnon tavoitteet ryhdittävät palaverin kulkua.

HYVÄKSI TODETTU: Palaveri voidaan pitää hyvinkin epämuodollisissa puitteissa, vaikka lenkkipolulla tai kahvilassa. Joskus paikan vaihtaminen saa ajatuksen lentämään.